Nejdřív to byl U:fon, pak Air Telecom a od středy nese jméno Nordic Telecom. Řeč je o čtvrtém mobilním operátorovi v Česku - jak se mobilní poskytovatel již dlouhé roky sám označuje. Pod novým jménem, které prý odráží severskou solidnost, chce český operátor zatočit s vysokými mobilními cenami v tuzemsku a vyzvat na souboj lídry místního trhu v podobě T-Mobilu, O2 a Vodafonu.

"Do roka chceme mít spuštěnou vlastní rychlou LTE síť a přijdeme též s novými produkty. Již nyní přitom nabízíme neomezený mobilní internet v ceně pod 300 korun měsíčně, což nikdo jiný na trhu nemá," říká šéf Nordic Telecomu Libor Dočkálek. Podle něho je nynější přejmenování firmy především snahou, jak ji zbavit problematického spojování s bývalými vlastníky, kteří ji v minulosti přivedli do stamilionových dluhů.

Internet v mobilu zatím jen se speciální "krabičkou"

Nový majitelé firmu vlastní od června 2015, kdy ji převzali již bez dluhů. Problémy jí ale zatím dělá její mobilní technologie, která na běžných mobilech nefunguje, a operátor tak zatím nemá mnoho potenciálu k získávání nových klientů.

Ani chystané spuštění vlastní LTE sítě přitom neznamená, že bude společnost schopna sama nabízet internet a volání na běžných mobilech. K tomu jí prozatím bude muset stačit pronájem mobilních služeb od T-Mobilu, jehož síť nyní pro tyto účely využívá.

K tomu, aby mohli zákazníci Nordicu využít neomezených mobilních dat za ceníkových 298 korun měsíčně, se proto musí operátorovi předně upsat na dva roky. Navíc s sebou musí nosit speciální přenosnou krabičku (wi-fi router), jejímž prostřednictvím se mobil k internetu připojí.

Nordic Telecom si svá nynější technická omezení uvědomuje. Proto se hodlá zúčastnit březnové mobilní aukce, v níž bude moci získat frekvence na nejmodernější 5G síť. Ta ovšem stále zatím hledá své využití, a i když ji operátor chce spustit už kolem roku 2019, bude ji moct použít spíše jen na poskytování mobilního internetu z domova.

"Kolem roku 2021 proto počítáme také s možností získat jiný typ frekvencí, na kterých už bude možno provozovat LTE i 5G síť na běžně dostupných mobilech. To by z nás konečně udělalo plnohodnotného čtvrtého operátora s celonárodním pokrytím," plánuje ředitel firmy Dočkálek.

Ten se přitom vedle technických úskalí musí vypořádat i s problematickými personálními vazbami své firmy na konkurenční O2 Petra Kellnera.

Nejsme nijak spojeni s O2

Sám šéf Nordicu Dočkálek v minulosti pro O2 pracoval na manažerském postu, stejnou historii za sebou má i Jan Čornej, investiční manažer mateřských Nordic Investors pro oblast IT a telekomunikací.

Nordic Investors jsou sice formálně kyperskou firmou, stojí za nimi ovšem dvojice Čechů - Tomáš Otruba a Jan Petřík. A ti ještě jako právníci advokátní kanceláře BBH Kellnerově skupině PPF pomáhali s jeho převzetím O2 z rukou španělské Telefóniky.

"Naše firma na PPF a Petra Kellnera nijak napojena není. Naši vlastníci, kteří dříve působili jako právníci, v minulosti poskytovali služby i jiným českým miliardářům. Pomáhali třeba s odkupem Sazky do rukou KKCG Karla Komárka," uvádí ředitel Nordic Telecomu Dočkálek. Jenomže právě do Sazky v roce 2011 vedle KKCG vstoupila i PPF, která o rok později Komárkovi svůj podíl prodala.

Podle šéfů Nordicu přitom nevzbuzuje otázky ani jejich vlastní historické působení v konkurenčním O2, jež už čtyři roky Kellnerova PPF vlastní. Manažerů, kteří by se v Česku vyznali v oblasti telekomunikací, podle nich zkrátka tolik není, takže jde spíše o sled náhod. Oba v O2 pracovali ještě před jeho prodejem do rukou PPF a z firmy podle vlastních slov odcházeli kvůli rozporům s novým Kellnerovým vedením.

"Navíc je třeba dodat, že Nordic s O2 ani nespolupracuje. Mobilní síť si pronajímáme od T-Mobilu," dodává ředitel Dočkálek, podle něhož jeho firma s nynějším 120milionovým obratem do svého rozvoje investuje především z vlastních zdrojů.

"Tyto peníze si naši vlastníci v minulosti vydělali působením v advokacii, v níž se během 20 let praxe vypracovali mezi špičky oboru," uvádí investiční manažer skupiny Čornej. Ten dodává, že cílem jeho firmy je v následujících letech zvýšit počet mobilních zákazníků z nynějších desítek tisíc na nižší statisíce.