Politické myšlenky a sliby hnutí ANO bude před volbami "prodávat" majitel jedné z největších realitních kanceláří v zemi Petr Morcinek. Za roli volebního manažera, která patří v politice mezi prestižní a klíčové, vděčí známosti se šéfem ANO Andrejem Babišem. Ten si podnikatele oblíbil natolik, že ho dokonce přemlouval, aby za hnutí v podzimních volbách do Poslanecké sněmovny kandidoval. Z toho prozatím sešlo, Morcinek však bude řídit volební kampaň ANO.

Babiš představil Morcinka členům ANO na sněmu a ve čtvrtek jeho angažmá hnutí oficiálně oznámilo. Jde o poměrně neobvyklý přístup, protože v tradičních stranách často získává pozici volebního manažera úspěšný politik, který dobře zná kolegy napříč republikou.

Předsednictvu hnutí ANO podnikatel představil svou vizi řízení kampaně tento týden. "Ukázal nám projekt, který byl zajímavý, detailní a dostatečně sofistikovaný," hodnotil návrhy poslanec Jan Volný. "Volební manažer nemusí být politik, ale musí být hlavně organizačně schopný," doplnil ministr životního prostředí Richard Brabec.

Morcinek bude mít na starosti řízení kampaně, bude mít přehled o výpravách ministrů a vedení ANO na mítinky, bude s kraji řešit, na jakých místních akcích se ANO lidem ukáže, kde seženou letáky. Bude se zabývat třeba i tím, jestli koblihy určené k rozdávání voličům bude ANO kupovat přímo na místě, nebo zda je přiveze tým z centrály hnutí.

Na regiony, kde mělo ANO v minulosti horší volební výsledky, se chce podnikatel intenzivněji zaměřit. "Moje práce bude řídit celorepublikovou volební kampaň. Je to o lidech, o jejich propojování a pozitivní komunikaci centrály a regionů," popsal Morcinek, čím se hodlá v kampani zabývat. Jak řekl HN, klíčové vlastnosti v nové práci budou klid, rozvaha a vize. A potvrdil, že své podnikání neopouští a neplánuje stát se profesionálním politikem. Obchod s realitami ho stále baví víc.

Hnutí ANO od Morcinka nebude chtít, aby měnil jeho program nebo vymýšlel nové způsoby prezentace. Kupříkladu na vizuální pojetí kampaně už ANO člověka má. Dlouhodobě spolupracuje s politickým marketérem Petrem Topinkou, jenž tvoří vizuální tvář a navrhuje, co by ANO mělo lidem říkat a jak by měla propagace na voliče působit. Další klíčovou postavou ANO bude volební stratég Alexander Braun, který analyzuje data z průzkumů veřejného mínění a vybírá z nich to, co voliče trápí a co by je mohlo zaujmout tak, že na podzim hodí do urny lístek hnutí ANO.

Ostravský podnikatel Morcinek začínal vydělávat peníze dovozem z Číny. Později se věnoval pojišťovnictví a půjčkám. To ho přivedlo k realitám. První jeho realitní kancelář byla z těch menších, pak se však připojil k jedné z největších českých společností M&M reality, kterou předloni odkoupil. Firma zaměstnává dva a půl tisíce makléřů v asi 185 pobočkách. Měsíčně prodají zhruba 1600 domů či bytů. "Nevím, zda to napíšete, ale já to nedělám pro peníze, já už peníze mám," žertoval šestačtyřicetiletý Morcinek loni s týdeníkem Ekonom, když popisoval, jak se mu daří na realitním trhu.

Andrej Babiš se pokusil povzbudit více podnikatelů, aby se angažovali nebo i kandidovali za hnutí ANO. Nebyl moc úspěšný. Mnoho lidí z byznysu nabídky odmítlo, protože nechtěli vstoupit do politiky kvůli zákonu o střetu zájmů.