Železniční trh se dál otevře konkurenci, vláda ve středu schválila postup liberalizace. Do konce roku 2021 se uskuteční soutěže na zajištění dopravy na pěti rychlíkových tratích. Vyplývá to z informací zveřejněných na stránkách Úřadu vlády. Proti předchozímu plánu ministerstva dopravy se posunula soutěž o provoz na trati z Liberce do Pardubic a v plánu byly vyměněny některé tratě za jiné.

Návrh ministerstva nedávno kritizovali soukromí dopravci RegioJet, Leo Express a Arriva. Podle nich je počet nabízených tratí v soutěžích nedostatečný.

Aktuální plán počítá s posunutím soutěže na trati z Liberce do Pardubic o dva roky. Nový dopravce by zde mohl vyjet na přelomu let 2020 a 2021. Byly rovněž vyměněny některé tratě za jiné. Vypadla z něj i část týkající se založení takzvané státní půjčovny vlaků, kterou kritizovalo vedení Českých drah, odbory i část politiků za ČSSD a ANO.

Trasy z Prahy do Ústí nad Labem a Chebu a z Prahy do Děčína byly nahrazeny za jiná elektrifikovaná spojení. Trasy do Ústí nad Labem po levém břehu Labe z plánů liberalizace vypadly proto, že do budoucna mají České dráhy na základě smlouvy s německou stranou zajišťovat na stejné trase mezinárodní expresy do Berlína. Ministerstvo navrhlo vypsat soutěže na trasy z Prahy do Hradce Králové, z Kolína po pravém břehu Labe přes Mělník do Ústí nad Labem a z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod.

Další změnou je návrh na rozdělení trasy z Prahy přes Plzeň na rychlíkovou a mezistátní expresní dopravu. Mezistátní vlaky do Mnichova by až do Plzně nezastavovaly. Naopak pomalejší rychlíky Praha - Klatovy budou zastavovat i v menších stanicích, například v Berouně, Hořovicích nebo v Kařezu.

Podobný koncept rozdělení linky ministerstvo dopravy od loňského prosince prosadilo na trati do Českých Budějovic a dále do Lince. Provoz expresních vlaků do Mnichova, který mají podle ministerstva provozovat České dráhy, vyjde na 178 milionů korun ročně.

Nabídku na provozování expresů mezi Prahou a Mnichovem podal ministerstvu dopravy Leo Express s cenou 94,4 koruny za kilometr. Dopravce sdělil, že proti současné výši státního příspěvku na provoz rychlíků by se tím ušetřilo téměř 100 milionů korun ročně. Ministerstvo dá podle serveru E15 kvůli tomu Českým drahám kratší smlouvu.

"Právě kvůli zájmu alternativního dopravce jsme tuto linku ponechali Českým drahám pouze na nejbližší dva roky, do konce platnosti stávající desetileté smlouvy s ČD," řekl serveru mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Stát tak podle něj nepřistoupil k původně plánovanému přímému zadání Českým drahám až do roku 2024.