Břetislavu Košťálovi doktoři v pětadvaceti letech našli schizofrenii. Krátce potom potom přišel o práci. "Můj zaměstnavatel z toho měl obavu. Ten strach z neznámého je ve společnosti stále, i po těch letech,” říká. Od té doby pomáhá v neziskové organizaci Fokus Praha, která se zaměřuje na duševní nemocí.

Před dvěma roky se rozhodl přiblížit pohled na svět lidí se schizofrenií a dalšími nemocemi široké veřejnosti. Založil Studio 27 “zaostřeno na duši”, kde společně s dalšími třemi kolegy nahrávají besedy s odborníky či točí reportáže o duševním zdraví. Videa následně umísťují na YouTube. 

"V zásadě se nemusí stát nic dramatického. Znám případy, kdy se člověk v pubertě poprvé opije a rozjede se mu schizofrenie. Spustit ji však může i pozitivní emoce, jako je třeba velká radost z povýšení v práci,” vyjmenovává Košťál příčiny onemocnění. Jemu samotnému se schizofrenie rozjela poté, co experimentoval s meditacemi a půstem. V Česku podle statistik nějakou duševní chorobou trpí něco mezi jedním až dvěma procenty populace.

Projekt Studio 27 “zaostřeno na duši” zaujal svým přínosem společnosti i vyhlašovatele nejstarší evropské ceny pro sociální inovace SozialMarie. Tu posledních třináct let vyhlašuje rakouská nezisková organizace Unruhe. Cena SozialMarie každoročně rozděluje sumu ve výši 54 tisíc eur, tedy v přepočtu přes 1,4 milionu korun. Jednotlivé projekty mohou získat peníze v rozmezí od dvou do patnácti tisíc eur.

Český nápad vůbec poprvé v historii získal první cenu a výhru v hodně 15 tisíc eur, v přepočtu přes 400 tisíc korun. Myšlenka uspěla mezi 190 jinými projekty ze střední a východní Evropy. "Za peníze koupíme nové nahrávací zařízení, protože začneme dělat debaty i pro jiné neziskové organizace a chceme, aby se o nás víc vědělo," nastiňuje Košťál.

Do letošního ročníku soutěže se přihlásilo 22 projektů z České republiky. Třetí místo a uznání poroty, složené mimo jiné z řad podnikatelů nebo univerzitních profesorů, získal projekt Na ovoce. Ten nabízí digitální interaktivní mapu Česka ukazující, kde si lidé mohou zdarma natrhat ovoce. 

“Uživatelé si sami vyžádali, abychom přidali do databáze také méně známé nebo pozapomenuté druhy, které rostou v jejich okolí, například mišpuli, moruši nebo dřín,” říká Kateřina Kubánková, jedna z autorek projektu. Nápad vznikl na jaře roku 2014 a od té doby se Kubánkové a jejím kolegům podařilo vytvořit komunitu lidí, kteří sami přidávají do mapy místa, kde si zájemci mohou legálně natrhat plodiny.

Mezi další oceněné se dostalo brněnské nahrávací studio Amaro records nebo nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Klub Uličník.

Každý rok má soutěž svého patrona – známou osobnost, která může díky svým zkušenostem projektům nabídnout radu, kam nápad posunout. Předloni Českou republiku zastupoval podnikatel a zakladatel společnosti Linet Zbyněk Frolík. Minulý rok záštitu nad projekty převzal někdejší generální ředitel České spořitelny Pavel Kysilka. Letos se patronkou stala moderátorka a ředitelka nadačního fondu Asante Kenya Lejla Abbasová.

Mezi loňské nejúspěšnější české nápady se dostal projekt Gipsy Mama neziskové organizace Tripitaka. Porotu zaujala i Burza filantropie – myšlenka propojující firmy s veřejným a neziskovým sektorem. Cenu si odnesl také nápad na zaměstnávání seniorů Ponožky od babičky od neziskové organizace Elpida. Mezi desítkami nápadů zabodoval i projekt #prsakoule, který upozorňuje na onkologická onemocnění prsu a varlat.