Investiční fond čínské banky ICBC by mohl vstoupit jako strategický partner do koncernu Vítkovice. ICBC nyní zkoumá, jak na tom firma je. Novinářům to v sobotu řekl v Pekingu ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD). Na půdě banky ICBC se konalo česko-čínské fórum o finanční a obchodní spolupráci. Zúčastnil se ho i prezident Miloš Zeman, který je na návštěvě Číny.

Havlíček se sešel s prezidentem banky ICBC I Chuej-manem. "Byl jsem velmi potěšen tím, že banka ICBC podporuje průmyslové firmy v rámci modernizace týkající se přechodu na čtvrtou průmyslovou revoluci," řekl Havlíček. S odkazem na to, že ICBC byl v sobotu předán certifikát, který jí umožní zřídit pobočku v České republice, ministr dodal, že tu je "obrovský prostor pro to, aby se mohla na financování těchto aktivit pro český průmysl podílet".

Na dotaz novinářů zároveň dodal, že investiční fond ICBC pro střední a východní Evropu jedná o možném vstupu do Vítkovic. "Probíhají zde poměrně významná jednání ohledně koncernu Vítkovice, kde by investiční fond ICBC mohl být strategickým partnerem pro tuto významnou českou společnost," řekl Havlíček. V současné době podle něj probíhají jednání o vnitřních poměrech v koncernu. "ICBC zkoumá, jak na tom koncern Vítkovice je, a dá se předpokládat, že by mohl vstoupit do Vítkovic jako strategický partner," dodal český ministr průmyslu.

Během současné cesty prezidenta Zemana po Číně podle něj bude zmíněn i možný nákup plzeňské strojírenské skupiny Škoda Transportation čínskou společností Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). Havlíček očekává, že spolupráce obou firem bude prezentována v polovině července na česko-čínském obchodním fóru na Pražském hradě.

Zeman v pátek při jednání s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem řekl, že mu přivezl seznam 38 projektů. Podle Havlíčka je 22 projektů "v nějakém stadiu rozpracovanosti". "Většina se již realizuje a budou v brzké době dokončeny," poznamenal. Ve druhé skupině je 16 projektů, které by měly být chystány tak, aby byly připraveny k podpisu právě na pražském obchodním fóru v červenci.

Mezi projekty, které Zeman čínskému protějšku předal, jsou podle Havlíčka například letecké linky, které již byly zřízeny. Jejich provozovatelé nyní v České republice plánují další aktivity, například v oblasti turistického ruchu.

Do Česka chtějí vstoupit i čínští hoteliéři

Čínští hoteliéři mají zájem o vstup na český trh, uvedla v Pekingu ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO), která v Číně jedná v rámci prezidentské delegace. O prodej hotelů mají podle ní zájem i někteří jejich čeští vlastníci.

Zeman při pátečním setkání s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem řekl, že jeho delegace do Číny přivezla 38 projektů, z nichž část má být podepsána během současné cesty a část pak v červenci na česko-čínském obchodním fóru v Praze. Některé z nich se týkají oblasti cestovního ruchu, která spadá pod ministerstvo pro místní rozvoj. "Jedná se především o spolupráci hoteliérů, to znamená v oblasti případného nákupu hotelů v České republice čínskou stranou," řekla Šlechtová. Dodala, že někteří čeští hoteliéři chtějí své hotely k prodeji nabídnout. "Takže tady se spíš jedná o podnikatelský zájem, ale pokud je samozřejmě zaštítěn členem vlády, je to pro ně větší jistota," poznamenala.

Jedná se podle ní také o tom, že by se některé čínské cestovní kanceláře "usadily" v České republice. Svému čínskému protějšku, který má na starosti cestovní ruch a se kterým bude ve středu jednat v Šanghaji, chce nabídnout, aby jeho úřad otevřel své zastoupení v Praze. "Už mám pro ně i kanceláře na Vinohradské třídě, kde sídlí kancelář CzechTourism," podotkla. Takový krok by podle ní zvýšil potenciál v oblasti cestovního ruchu, ať už v otázce příjezdu dalších turistů nebo nových investic do cestovního ruchu.

Další letecká linka

Prahu s Čínou by měla spojit další letecká linka. Létat by měla z čínské Šanghaje s přestupem ve městě Si-an. První let by se mohl uskutečnit za půl roku až za rok. Novinářům to dnes v Pekingu řekl český ministr dopravy Dan Ťok po jednání s předsedou čínského úřadu civilního letectví Feng Čeng-linem. 

Ťok po jednání poznamenal, že si obě strany potvrdily zájem udělat z Letiště Václava Havla v Praze letecký uzel pro spojení mezi Čínou a střední a východní Evropou. Dodal, že jim čínská strana oznámila, že byla udělena certifikace pro další komerční leteckou linku mezi Českou republikou a Čínou na trasu z Prahy do Šanghaje přes Si-an. Podle Ťoka zatím nebyla vybrána společnost, která by linku provozovala. Nevyloučil ale, že by se jí mohla stát firma China Eastern, s jejímiž zástupci se Zeman setká ve středu v Šanghaji. Ťok předpokládá, že trasa by mohla být zprovozněna za půl roku až za rok.

Z Číny do Česka v současné době létají tři pravidelné letecké spoje, a to z Pekingu, Šanghaje a z Čcheng-tu. Podle Šlechtové se mluví i o spojení s Kchun-mingem. Konzultační smlouva počítá se zřízením této linky od příštího roku. "V tuto chvíli se vyjednává, o jakou leteckou společnost se bude jednat," řekla novinářům. Ťok se ke vzniku této trasy nechtěl vyjadřovat. Je podle něj potřeba získat povolení a podniknout další kroky.

Projekty CzechInvestu by mohly přinést stovky pracovních míst

Také CzechInvest jedná v Číně o uskutečnění projektů asi za 60 miliard korun. O jednom je již rozhodnuto, o dalších třech by rozhodnutí mohlo padnout do roka. Novinářům to v sobotu v Pekingu, kde je na návštěvě prezident Miloš Zeman, řekl ředitel CzechInvestu Karel Kučera. Nepředpokládá ale, že by se na všechny projekty podařilo uzavřít smlouvy.

"Jedná se o investice na zelené louce, které by měly zvyšovat kapacitu výroby a služeb v rámci Česka. Jde nám o projekty, které jsou řádově větší, než byly dojednávány doteď s čínskou stranou," řekl Kučera k jednáním s čínskými firmami.

Projekty, které jsou na programu této cesty s prezidentem, se podle něj pohybují ve stovkách milionů dolarů a ve stovkách či spíše tisících pracovních míst. "To znamená, že se předpokládá větší dopad na ekonomiku," řekl Kučera. Konkrétní výsledek podle něj ještě závisí na dalším vývoji, například na umístění a na velikosti projektu. "S těmi čínskými partnery, se kterými tu jednáme, tak oni už mají nějaký odbyt v rámci Evropy a už záleží v uvozovkách jen na tom, jestli se naplní všechny objednávky a jestli se naplní další předpoklady obchodu," dodal.