Od počátku roku nabízí řetězec Ikea ve svém obchodním domě v pražském Zličíně službu Druhý život nábytku. Švédská značka se jí snaží udržet stávající zákazníky. Za použitý nábytek proto nedostanou peníze, ale nabitou kartu na nákup nového zboží v prodejnách Ikea. Od září by se měla služba rozšířit i do dalších tuzemských prodejen nábytkářské firmy.

Po prvním měsíci pilotního provozu na prodejně v Praze-Zličíně nabídlo 278 zákazníků 602 kusů nábytku. Nyní zákazníci do bazaru nábytku zašlou do 10 nabídek denně, které rychle najdou svého nového majitele.

"Dosud jsme tu službu nijak výrazně neinzerovali, ale cítíme, že je o ni velký zájem. Položka z druhé ruky umístěná na prodejně najde zákazníka v průměru do dvou dnů," říká manažer pro udržitelný rozvoj z Ikey pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Vladimír Víšek. "Proto ji chceme od září rozšířit do všech našich obchodních domů v tuzemsku a později i do dalších zemí v regionu," dodává Víšek.

Použitý nábytek Ikea, například pohovka, která se nová prodává za necelých pět tisíc, může být k mání za polovinu. Přidanou hodnotou celé služby je i to, že se lidé mohou dostat ke kouskům, které už se neprodávají, nebo dokonce ani nevyrábí.

Lidé, kteří už nepotřebují starší nábytek, jej pomocí webového formuláře popíšou, nafotí, určí si cenu, za kterou by jej chtěli prodat. Zaměstnanci Ikey tento návrh posoudí a buď jej přijmou, nebo se pokusí navrhnout jinou cenu dle stavu daného kusu. Jen ve výjimečných případech, kdy je věc buď příliš rozbitá, nebo špinavá, ji nepřijmou. Zákazník pak zboží doveze na Zličín a tady po kontrole, případně drobných opravách, míří do zdejšího slevového koutku. Zákazník pak obdrží slevovou kartu s nabitou částkou, která odpovídá prodejní ceně dané věci, k útratě v prodejně Ikea. Karta má platnost tři měsíce. Nový majitel na věc získává roční záruku.

Služba už delší dobu běží ve Španělsku či v Belgii. "V každé zemi ji pojali jinak, po svém. V Japonsku se například vykoupí zboží a prodává se se ziskem," poznamenává Víšek. Nejčastěji se přes bazar podle něj prodávají pohovky, knihovny a šatní skříně, vesměs objemnější kusy nábytku. "Drobné zboží jako hrnečky či lampičky ani nevykupujeme," podotýká manažer.

Do září, než se služba rozšíří i do dalších Ikea prodejen v Česku − na pražský Černý Most, do Ostravy a do Brna, se bude ještě dál ladit. Kapacita prodejního místa pro slevové zboží v obchodech nábytkářského řetězce není velká. Proto se nyní někdy stane, že obchod vyzve toho, kdo použitý nábytek nabízí, aby jej přivezl až za pár dnů. Ve hře je podle Víška do budoucna i nějaká forma internetové burzy.

Pro Ikeu je služba Druhý život nábytku dalším z nástrojů, které snižují ekologickou zátěž spojenou s fungováním firmy. "Jednak se snažíme inspirovat domácnosti k šetrnosti, po dodavatelích vyžadujeme kodex, který definuje jejich chování k přírodě a zaměstnancům. Velmi také dbáme na výběr zdrojových surovin," popisuje Víšek.

Ikea se přihlásila ke dvěma programům. Dřevo, které používají její dodavatelé, musí být z takzvaných FSC (Forest Stewardship Council) certifikovaných lesů. Jejich správci mají dodržovat zásady šetrného lesního hospodářství. Bavlna pro čalounění a textilie má být v co nejvyšší míře s certifikací BCI (Better Cotton Initiative). Ta především v rozvojových zemích zapovídá dětskou práci, plošné zavlažování půdy a další neekologické postupy při jejím pěstování.

"Je i řada dílčích perliček, jimiž se snažíme dát světu signály k přemýšlení o co největší ekologičnosti a udržitelnosti nakládání se spotřebním zbožím. Z vodního hyacintu, který je považován za plevel, a kdyby se z řek neodstraňoval, tak do tří let zneprůjezdní Panamský průplav, vyrábí naši dodavatelé prostírání nebo květináče. Nová řada váz se vyrábí z odpadního skla," upozorňuje Víšek.