Ondřej Šteffl

Průkopník nových přístupů v českém školství. Už v roce 1990 založil soukromé gymnázium PORG v Praze-Libni, první nestátní školu po listopadové revoluci. Přes dvacet let šéfuje společnosti Scio, jejíž srovnávací testování je zřejmě nejrespektovanějším měřítkem výsledků tuzemských žáků a studentů. Neuznává známkování a kritizuje třeba debatu o státních maturitách. Je to podle něj jen marginálie. V posledních letech se pustil do zakládání škol se značkou Scio.

Ondřej Kania

Ovlivnilo ho studium střední školy ve Spojených státech. Po návratu založili s kolegou společnost na zprostředkování studia v zahraničí a loni koupili většinový podíl v pražském EKO gymnáziu (nyní Pražské humanitní gymnázium), kde zavádějí nové metody výuky. Nedávno vyzval ke zrušení předmětů podle vzoru nové finské vzdělávací koncepce.

Břetislav Svozil

Muž, který dříve vedl základní školu v moravském Deblíně. Všeobecné vzdělání doplňuje etnografií a ekologií. V současnosti je manažerem projektu Open School Space. Jeho součástí je škola Labyrinth, která se otevřela na podzim a čerpá z konceptu tzv. laboratorních škol. Ten vznikl před sto lety ve Spojených státech a vychází ze spolupráce univerzit a škol různých stupňů. Základem je propojení poznatků a metod z různých oborů a jejich použití ve výuce.


Ivana Janečková

Spolu se svým manželem Tomášem, bratrem známějšího burzovního podnikatele Karla Janečka, vybudovala v Česku alternativní vzdělávací instituce Duhovka, které fungují podle konceptu Montessori. Škola se zaměřuje na rozvoj individuality dětí, vstřícné prostředí a tempo výuky. První školku založili manželé před osmi lety poté, co nemohli najít místo ve státní školce pro nejstaršího syna.

V současnosti Duhovka Group zahrnuje dvě školky, základní školu a osmileté gymnázium.

Martin Roman

Dříve nejvlivnější manažer polostátní firmy ČEZ se stále více profiluje jako inovátor českého školství. Vystudovaný právník se věnoval vzdělávání už v době, kdy šéfoval energetické skupině. V roce 2007 ovládl PORG a postaral se o jeho rozšíření. Později spustil projekt Čtení pomáhá, jenž má vést děti k četbě. Po odchodu z dozorčí rady ČEZ studoval pedagogiku v Británii. Propaguje tzv. formativní metodu vzdělávání, která hledá co nejefektivnější postupy výuky.