Výrobce tekutých vajec, společnost Papei z holdingu Agrofert se ohradil proti rozhodnutí ministra zemědělství Mariana Jurečky neudělit jejímu výrobku titul Regionální potravina.

Že ocenění, které má propagovat malé lokální výrobce, dostane společnost, která má zázemí skupiny s téměř 35 tisíci zaměstnanci, upozornil jako první deník Aktuálně.cz. "Ocenění regionální potravina pro tento výrobek neudělím," reagoval ministr poté na Twitteru.

Na propagaci tekutých vajec od Papei tak podle původního rozhodnutí poroty měli po čtyři roky finančně přispívat daňoví poplatníci. Podpořili by výrobek dceřiné firmy Agrofertu i německého řetězce Kaufland, jenž žloutky a bílky v krabičkách jako jediný v tuzemsku prodává. Za dvouletou kampaň na větší spotřebu regionálních potravin zaplatí stát celkem 57 milionů korun.

Společnost Papei sice uznává právo ministra cenu i přes rozhodnutí poroty neudělit, označila jej však za předvolební tah. Agrofert je i přes vložení do svěřenských fondů stále spojován s šéfem ANO Andrejem Babišem.

"Rozhodnutí pana ministra nechápeme, ale je to jeho právo ve výsledku ocenění neudělit. Pokud jsme nesplnili podmínky, neměla nás komise navrhovat. Pochybujeme, že si pan ministr o našich produktech cokoliv zjišťoval. Kdyby ano, tak si myslíme, že by s udělením této značky neměl problém. Předvolební boj je ale silnější než vejce," uvedla vedoucí marketingu a komunikace Papei Martina Bauerová.

Značku Regionální potravina spravuje ministerstvo zemědělství. Redakce HN žádala ministra o rozhovor, ve kterém by mohl podrobněji vysvětlit své rozhodnutí a vyjádřit se k případné nutnosti změnit pravidla soutěže. Jurečka je však nyní na služební cestě v Africe a na telefonický hovor si čas neudělal.

Tiskový odbor ministerstva poslal jen stručné vyjádření, které krok ministra nijak nevysvětluje, možnost změn pravidel soutěže však připouští. "Po skončení vyhlašování Regionální potraviny v letošním roce proběhne zhodnocení celého projektu a v odůvodněných případech může být metodika pro udělování značky upravena," uvedla tisková mluvčí ministerstva Markéta Ježková.

Tekuté vejce ocenila porota

Zájemci o logo propagované státem se jednou za rok účastní soutěže ve svém kraji. Porota vybírá nejlepší produkty v devíti kategoriích, značku jim pak uděluje ministr zemědělství. Podle nynějších pravidel se může do soutěže přihlásit firma s nejvýše 250 zaměstnanci. O vítězích rozhoduje čtrnáctičlenná komise složená z úředníků z ministerstva, zemědělského fondu, potravinářské inspekce, veterinární správy, krajského úřadu a zástupců profesních komor.

Tekutá vejce z Papei podle poroty vyhověla všem požadavkům, dostala dokonce nejvíce bodů ve své kategorii. Porota ocenila, že výrobek i vejce pochází z území Ústeckého kraje. Nadstandardnost, což je další z požadovaných kritérií, splnil výrobek podle porotců tím, že je jediný produktem svého typu v republice.

Letošní kontroverze není první a jediná v historii Regionální potraviny. Už v roce 2010 ministerstvo zemědělství zpřísnilo pravidla poté, co předchozí rok získala ocenění Madeta, která je jedním z největších podniků na potravinářském trhu.

I letos ocenila komise v Královéhradeckém kraji jako výjimečnou krajovou specialitu šunku z masokombinátu Skaličan. Ten je součástí agropotravinářské skupiny Rabbit Trhový Štěpánov, v jejímž čele stojí šéf Agrární komory Zdeněk Jandejsek. Zástupci této lobbistické organizace jsou členy hodnotitelských komisí, které určují, komu poslouží podpora ze státní kasy.

Logo Regionální potravina, propůjčované na čtyři roky, nyní najdou zákazníci na přibližně pěti stech výrobcích v celé republice. V převážné míře však skutečně kupují řemeslné produkty od malovýrobců.