Prodeje manipulačních vozíků v asijských zemích vzrostly za poslední dekádu o dvě třetiny. Evropa tak přišla o své výsostné postavení, kdy například v roce 2007 držela téměř poloviční podíl na celkových světových prodejích. Za touto změnou je především obří nárůst v Číně, kde se ale prodávají hlavně místní levné stroje se spalovacím motorem. Naopak v Evropě narůstá prodej dražších "elektrik".

Popředí žebříčku největších prodejců podle tržeb se tak příliš nemění - vede japonská Toyota Material Handling před německou skupinou KION, do které patří například Still a Linde Material Handling, a třetím v pořadí je německý Jungheinrich. Mezi největší světové prodejce se ale v posledních letech dostávají i čínské firmy - v první dvacítce jich je už pět. 

Co se týče množství prodaných vozíků, Evropa se stále dostává z ekonomického propadu na přelomu minulého a tohoto desetiletí. Oproti číslům v roce 2007 tu do loňska prodeje vzrostly jen o dvě procenta, v Česku pak o pět procent. Tuzemský trh ale v posledních letech roste ve dvouciferných číslech a letos by to mohlo dopadnout podobně. "Dosavadní vývoj trhu za prvních pět měsíců letošního roku naznačuje, že překonáme 9000 prodaných vozíků, což by byl absolutní rekord," uvedl ředitel firmy Jungheinrich ČR Vratislav Přibyl.

Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Logistika.



Související