"Hodnota Vodochod roste s tím, jak se naplňuje kapacita Ruzyně a roste objem letecké dopravy," tvrdí Martin Kačur, který v letech 2002 až 2005 řídil i nynější Letiště Václava Havla. To loni odbavilo 13 milionů cestujících.

Finanční skupina Penta získala letiště v roce 2006 jako součást privatizace výrobce letadel Aero Vodochody. Plán na vybudování letiště zaměřeného na nízkonákladové aerolinky typu Ryanair nebo Wizzair oznámila v lednu 2010. Podle původních plánů už odtud měly příští rok létat i charterové lety pro Čechy mířící na dovolenou. Projekt počítá s až 3,5 miliony cestujících ročně a 35 tisíci přílety nebo odlety letadel.

Podle Kačura zatím Penta do projektu dala asi 50 milionů, dalších přibližně 180 milionů šlo na odkupy potřebných pozemků. Peníze nezahrnují náklady na provoz letiště, které ale Penta stejně potřebuje pro fungování továrny Aero, kde se vyrábí cvičné letouny a bitevníky L-159. Firma má do roku 2027 také závazky vůči armádě, které vyplývají z tehdejší kupní smlouvy.

Odlety z Vodochod v roce 2024?

Penta je do opravy a rozšíření dráhy, výstavby terminálu a letištního vybavení ve Vodochodech připravená dát další tři miliardy korun.

Větší rychlosti projektu zabránil dlouhý proces získávání posudku EIA. Ten sice Penta získala v roce 2013, ale o rok později o něj rozhodnutím ministerstva životního prostředí (MŽP) zase přišla. S více než sto podmínkami a po rozhodnutí soudu ministerstvo nakonec letos v srpnu posudek o vlivu na životní prostředí uznalo.

Martin Kačur odhaduje termín dokončení modernizace letiště na rok 2024 nebo 2025. "Minimálně pět let budeme ještě dělat papíry," připouští Kačur.

Boj proti rozšíření továrního letiště nevzdaly ani okolní obce sdružené v iniciativě Stop letišti Vodochody. Petici proti stavbě podepsalo 30 tisíc lidí.

Tématu letiště Aero Vodochody se věnuje Panorama ve čtvrtečních Hospodářských novinách.