Pražští radní schválili výměnný obchod s developerskou skupinou Penta, která se u Masarykova nádraží chystá vybudovat projekt Central Bussines District. Praha developerovi umožní, aby na městském pozemku na rohu ulic Na Florenci a Havlíčkova umístil část zeleně, kterou musí v rámci výstavby povinně vytvořit.

Penta na oplátku věnuje městu své pozemky v hodnotě zhruba 40 milionů korun, které přímo sousedí s ulicí Na Florenci. Díky tomu získá pro změnu Praha možnost ulici do budoucna rozšířit a vytvořit z ní městský bulvár. Developer se dále zavázal, že v rámci výměnného obchodu investuje více než 30 milionů korun do dalších úprav okolí Masarykova nádraží a nového městského mobiliáře.

Výměnu musí ještě schválit zastupitelstvo hlavního města. Přestože s ní pražská rada tento týden souhlasila, hlasování nebylo jednotné. Proti se postavili někteří členové Trojkoalice. "Protihodnota za to, že město tímto způsobem poskytne své pozemky, podle nás není dostatečná," říká náměstkyně primátorky pro územní plánování Petra Kolínská (SZ).

Penta naopak považuje výměnný obchod za férový. Připomíná, že na projektu dva roky spolupracovala s Institutem plánování a rozvoje, aby odpovídal představám magistrátu.  

"Původní záměr prošel řadou změn. Směrem ke kolejišti Masarykova nádraží ustoupil osmé a deváté koleji plánované rychlodráhy, ze stavebního pozemku ukrojíme i široký pruh podle ulice Na Florenci, aby mohl vzniknout nový městský bulvár. Více než po dvou letech spolupráce s městem má dnešní podoba projektu souhlasné stanovisko Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. U tak významného území je konsenzus zapotřebí, stejně jako oboustranná vstřícnost," říká mluvčí skupiny Penta Ivo Mravinac.

Pokud by město pozemky pro výstavbu zeleně neposkytlo, Penta by musela část projektu upravit a hledat jiné místo, kam zelené plochy umístit. Celá věc se zatím týká první z budov, kterou navrhlo studio celosvětově proslulé architektky Zahy Hadid. Ostatní části projektu zatím zůstávají ve fázi studií.

Celkem chce Penta na pozemcích v okolí Masarykova nádraží v následujících letech vybudovat osm převážně administrativních budov, které nabídnou přibližně 90 tisíc metrů čtverečních komerčních ploch. Výstavba první etapy projektu mohla odstartovat pravděpodobně v příštím roce. Současně s výstavbou nové administrativní čtvrti se chystá výrazná proměna samotného Masarykova nádraží. Ve hře je i přestavba autobusového terminálu.

Případů, kdy si developer od města propůjčil pozemky, aby na ně mohl umístit potřebnou zeleň a zbylo mu tak v podstatě více prostoru na své parcele pro vlastní projekt, se v Praze v posledních letech uskutečnilo více. O této "půjčce" pozemků přitom často nerozhodovali politici, ale často pouze úředníci magistrátu. Podle Kolínské je klíčové, že město v tomto ohledu změnilo svůj postoj a o celé věci rozhoduje rada a následně také zastupitelstvo hlavního města.