Americký dirigent Dennis Russell Davies už se těšil, že bude mít klid. „Osmačtyřicet let jsem nepřetržitě zastával šéfdirigentské pozice u různých orchestrů či v operních domech. Už jsem toho chtěl nechat a stát se volným umělcem,“ popisuje v rozhovoru pro HN.

Nakonec však třiasedmdesátiletý Američan bude na volné noze jen jednu sezonu. Po patnácti letech mu doběhlo angažmá v rakouském Linci, kde byl šéfdirigentem Brucknerova orchestru a hudebním ředitelem tamního Zemského divadla. A teď našel nový post: od sezony 2018/2019 se na další čtyři roky stane šéfdirigentem Filharmonie Brno.

„Zaujal mě orchestr a město, které chápe svoji roli v České republice i na mezinárodní scéně, nebojí se být ambiciózní a riskovat. Díky mým americkým kořenům na Středozápadě je mi Morava blízká,“ uvedl rodák z amerického státu Ohio.

Filharmonii Brno, která se v posledních letech specializuje na moderní a soudobou hudbu, tak povede přední spolupracovník skladatele Philipa Glasse či dříve muž blízký komponistům Johnu Cageovi a Lucianu Beriovi. Sepětím s tímto dirigentem orchestr stvrdí své zaměření na hudbu 20. století, jímž na tuzemské scéně vyniká.

Z kontaktů na Philipa Glasse, jehož díla již od 80. let minulého století uvádí ve světových premiérách, i další žijící autory hodlá Davies těžit také v Brně. Dopředu ale ubezpečuje, že z brněnského repertoáru kvůli němu nezmizí tradiční klasická hudba ani „velká čtyřka“ českých skladatelů Smetany, Dvořáka, Janáčka a Martinů.

Směr zřejmě napoví Daviesovo první brněnské vystoupení s orchestrem – příští rok 8. dubna uvedou Janáčkovu Glagolskou mši a ve druhé půli programu skladbu Te Deum žijícího estonského klasika Arva Pärta. „Program na zahajovací koncert sezony 2018/2019, kdy se oficiálně ujme šéfdirigentské pozice, teprve domlouváme,“ doplňuje ředitelka orchestru Marie Kučerová.

Také ta si může oddychnout. Davies se orchestru ujme příští rok na podzim, kdy by Filharmonie Brno byla bez šéfdirigenta již třetí sezonu. Zatímco třeba Vídeňská filharmonie tento post vůbec nepotřebuje, v případě Brna se pomalu začínaly ozývat hlasy, že by těleso s jmenováním šéfdirigenta nemělo otálet.

Filharmonii Brno naposledy do roku 2015 vedl Srb Aleksandar Marković. Po něm a milánském rodákovi Aldu Ceccatovi se Davies stane třetím cizincem v čele reprezentačního městského tělesa, jež roku 1956 vzniklo sloučením rozhlasového a krajského orchestru.

Ředitelka Marie Kučerová popisuje, jak si Filharmonie Brno v uplynulých letech opakovaně zvala nejrůznější dirigenty, „mladé, staré, ze Západu i z Východu, Američany i Evropany, hledali jsme všude,“ vypočítává.

Letos už se Kučerová s uměleckou radou rozhodovala mezi dvěma nejlepšími kandidáty. Jenže pak Filharmonie Brno vystoupila na festivalu Pražské jaro. A zde udělala velký dojem právě na hostujícího dirigenta Daviese, jenž s ní ve Foru Karlín uvedl faustovskou kantátu Buďte rozvážní a bděte od Alfreda Schnittkeho i monumentální dílo Angličana Gustava Holsta zvané Planety. Orchestr změnil plány a přimkl se k Daviesovi.

Tato situace je neobvyklá. Dirigent sice na Pražském jaru vystoupil začátkem 80. i 90. let, s Filharmonií Brno ale do letoška neúčinkoval – na nabídku vést těleso tedy kývl poté, co spolu absolvovali pouhé čtyři dny zkoušek v Brně a jeden koncert v Praze.

„Získal si je prvním koncertem, to se stává málokdy. Jistě k tomu přispělo, že šlo o dvě tak obtížné kompozice,“ soudí Marie Kučerová a popisuje, jak už po koncertě filharmonici šli poděkovat dirigentovi.

Později Daviese navštívili v rakouském Linci, kde dirigent žije a žít bude i nadále – do Brna, kam je to zhruba tři hodiny cesty vlakem, by měl jezdit jednou měsíčně vždy zhruba na týden.

„Má obří zkušenost. Je to poznat třeba na tom, jak na místě řeší konflikt: jako vyzrálý člověk, s elegancí a klidem. Pozitivně se na něm projevuje, že je Američan, ovšem s velkým pochopením pro Evropany,“ říká Kučerová o muži, jenž roku 1980 přicestoval do Evropy, aby se stal hudebním ředitelem opery v německém Stuttgartu, a na starém kontinentě už zůstal.

Davies postupně vedl Rozhlasový symfonický orchestr ve Vídni, orchestr a beethovenovský festival v německém Bonnu, v první polovině 90. let dnes již neexistující Brooklynskou filharmonii v New Yorku a naposledy symfonický orchestr ve švýcarské Basileji. Dnes působí jako profesor salcburské hudební školy Mozarteum, má rakouský i americký pas a webové stránky vede jen v němčině.

Do svého zatím posledního angažmá v rakouském Linci Davies přišel roku 2002. Během uplynulých patnácti let zde zažil mimo jiné otevření nového sálu. „To je pro nás pochopitelná výhoda,“ poznamenává Marie Kučerová, neboť také její Filharmonie Brno už několik let vede kampaň za stavbu nového sálu.

Projekt za odhadovanou částku 1,3 miliardy korun se zřejmě posune v následujících měsících, kdy orchestr vybere architekta a projektanta na akustiku. Stále ale Filharmonie Brno nedostala 600 milionů korun přislíbených od ministerstva kultury. „Kdyby peníze od státu nepřišly, město Brno je připraveno vzít si půjčku,“ dodává Marie Kučerová, avšak považuje to prý za krajní variantu.

Stavět by se mohlo začít příští rok na podzim, což je mimochodem politicky vhodná doba – v říjnu 2018 mohou ve volbách do brněnského zastupitelstva opět kandidovat stávající primátor Petr Vokřál za ANO či jeho náměstek pro kulturu Matěj Hollan z hnutí Žít Brno, kteří projekt nového brněnského sálu dlouhodobě podporují.

Nyní je Filharmonie Brno v provizoriu. Kvůli rekonstrukci Janáčkova divadla musela přesunout jednu z abonentních řad na stadion v Kounicově ulici. Orchestr zde zůstane patrně ještě dvě sezony, roku 2020 se vrátí do opraveného Janáčkova divadla a v sezoně 2021/2022 by už mohl hrát v novém sálu, doufá Marie Kučerová.

„Přála bych si, aby svoji poslední sezonu Dennis Russell Davies zažil už v novém sálu, aby orchestr do této nové etapy provedl,“ dodává ředitelka, která na to s největší pravděpodobností sama dohlédne. Po pěti letech v čele Filharmonie Brno ji nyní brněnské zastupitelstvo může vyzvat, aby předložila koncepci na dalších pět let.

Pokud tak učiní, nejspíš ale půjde jen o formalitu. Také Marie Kučerová doufá, že u Filharmonie Brno minimálně na jedno další období zůstane.