Jeden z tuzemských průkopníků graffiti vystupující pod přezdívkou Pasta Oner nově vystavuje v pražské galerii DSC, dříve známé jako Dvorak Sec Contemporary.

Do galerií osmatřicetiletý pouliční umělec přešel už dávno a věnuje se především tradičnímu závěsnému obrazu či objektům. Některé z nich vznikly přímo pro výstavu, která pod názvem Art is Truth potrvá do 9. listopadu.

Počátkem 90. let měl Pasta Oner kvůli vytváření graffiti na panelácích konflikty s policií.

Dnes ale vitráž vytvořená podle jeho návrhu zdobí Palác Lucerna a zakoupit lze mnoho produktů s jeho návrhy – od lahví na vodu přes návleky na mobilní telefon a ponožky až po luxusní aroma lampu.

Od roku 2003 výtvarník vystavuje v tradičních galerijních prostorech, hrál ve filmu Gympl (2007), kde maloval přes noc na metro, a k pokračování Gymplu s názvem Vejška (2014) dokonce s Tomášem Vorlem napsal scénář. Graffiti se dnes věnuje už jen minimálně.

"Název Art is Truth vnímám jako tvrzení, že umění dokáže skvěle odrážet realitu, často dost nepříjemnou, a ukazovat ji ve světle a formě, před kterou normálně zavíráme oči. Divák skrze umění unese hodně," uvedl Pasta Oner o současné výstavě.

Na ní návštěvníci uvidí třeba velkou světelnou krychli s názvem Mandala, kterou autor sestavil z 25 různých podob křesťanského a islámského náboženství.

Pasta Oner říká, že ho baví sledovat tenkou hranici mezi náboženskou vírou a tím, co je světské. "Označení světský v užším slova smyslu označuje někoho, kdo takzvaně zůstává před chrámem, aniž by do něho vstoupil, což ovšem nepopírá jeho víru," říká.

Hlavním hlediskem pro výběr jeho témat – čerpajících nejen z popkulturního světa – je prý život jako takový a kontrasty, jež přináší.

V díle Pasty Onera se prolínají principy vysokého a nízkého, svátečního a všedního a také reality a fikce.

Na výstavě v DSC Gallery je k vidění třeba figurální soubor, v němž se prolínají skutečné postavy mafiánů s těmi vymyšlenými. Návštěvníci tu najdou Pabla Escobara i filmového Tonyho Montanu, kterého ztvárnil Al Pacino.

"V multimediální době jsme zahlceni obrazem a přestáváme rozlišovat, co je reálné. Obdivujeme záporné hrdiny a fandíme jim ve filmu, přitom si nevšimneme, že to samé děláme v reálném životě. I gangster touží po společenském uznání a někdy i popularitě," dodává Pasta Oner.