Loni na podzim se odboráři pražského dopravního podniku dohodli s vedením firmy na nové kolektivní smlouvě na následující tři roky. Tehdy si ji pochvalovali: kromě jiného si dojednali zvyšování mezd o jedno procento nad inflaci. Nyní se jim již dohoda nezdá výhodná. Rekordně roste ekonomika, a protože je extrémní nedostatek řidičů, jiní dopravci výrazně zvyšují mzdy. Například ČSAD Kladno mezitím zvedlo platy o 20 procent z 27 na 33 tisíc korun.

Odboráři dopravního podniku proto chtějí přidat, ale vedení firmy s nimi odmítá jednat. Na dvě domluvená jednání vůbec nepřišlo. Odbory proto nevylučují ani nátlakové kroky, i když nemluví přímo o stávce. "Vůbec s námi nejednají. Porušují tím zákon," uvedl Marek Tošil z Odborového sdružení Čech, Moravy a Slezska, jehož členy jsou především řidiči tramvají. Podle něj si například část řidičů může vzít sick day neboli zdravotní volno – každý z nich má nárok na tři v roce. Pokud to udělá větší množství z nich, může zkolabovat doprava v metropoli.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se