hasic-192.jpgDá se včerejší záchranná akce co do velikosti k něčemu přirovnat?
Vzhledem k tomu, že jsem větší událost nezažil, tak ne. Samozřejmě měli jsme tu situace, kdy tu byla nehoda jedenácti kamionů s jednou dodávkou, dálnice zavřená na šest hodin. K tomuhle se nedá ale přirovnat asi nic.

Přečtěte si: Když na D1 řinčely plechy v největší havárii u nás

V celé akci byly stovky záchranářů. Jak jste se rozhodoval kam je poslat a jak je řídit?
Bylo tam 32 členů záchranné služby z Vysočiny a další řidiči převozových sanitek. Tam byl pro mě partnerem v komunikaci šéf záchranné služby na místě doktor Havlík, což je primář záchranky Jihlava. A dalšího partnera máme v tom, kdo velí policii. Takže to je spíše taková kolektivní práce. Ta policie třeba potom zabezpečuje uzavření dálnice. Ono uzavřít dálnici od 90 do 128 kilometru není jednoduché. Je to náročné třeba v tom, aby se tam v celém úseku nedostala ani myš - je tam spousta nájezdů. Další lidi potřebujeme proto, abychom v některých momentech mohli jezdit v protisměru a na to také musí někdo dohlížet.

Kolik lidí rozhodne, že se uzavře 30 kilometrů dálnice?
Toto bylo na základě informací, které jsme poskytovali z místa zásahu a kde se tvořily kolony, tak na jejich základě rozhodoval krizový štáb kraje Vysočina, kde byl velicí důstojník policie a tam se zbíhaly ty informace z terénu. Takže to rozhodnutí padlo tam.

Čtěte také:
Policie začala hledat viníky z D1. Podezřelých je 116

Největší nehoda na D1: Záchranáři krizi zvládli

Zaujalo mě to, že jste rozhodli přeřezat ty dělící svodidla. To už jste někdy dělal?
Já to zažil jen jednou, že by se řezala svodidla, ale to bylo spíš v souvislosti s vyprošťovacími pracemi. To, že by se řezala nepoškozená svodidla to vyplynulo ze situace na místě, kterou jsme potřebovali rychle řešit. Uvolnění sanitek, které přijely od Jihlavy a nebyla šance, aby mohly jet se zraněnými zpátky, takže to vyplynulo ze situace a zatím si nejde než stát.

Tohle je třeba součást nějakého krizového scénáře nebo to byl okamžitý nápad?
Ono těch krizových scénářů na tuto situaci moc není. Máme možná nějaké modelové plány, ale to už se blíží stannému právu pro hypotetické situace, kdy by byla ucpaná dálnice celá z Prahy do Brna. Tady také sehrálo roli to, že se do té nehody těsně nepřipletl autobus vězeňské služby plně obsazený a přišel požadavek z jejich strany na urychlené vyřešení situace. Takže jsem v délce nějakých těch osmi metrů svodidla odstranili. A pak jsme vymysleli, aby nám správa silnic dovezla štěrk a že z toho uděláme nouzový přejezd pro osobní auta, která byla zablokována od 104 do 100,5 kilometru dálnice směrem na Prahu.