"Je to návod, který by měl pomoci v tom, aby se stal pacient hlavním středobodem zdravotního systému. Dnes jím bohužel není," vysvětluje důvod vydání pacientské kuchařky Julínek.

Hlavní motiv celé knihy zní: Když čemukoli v nemocnici nebo u lékaře nerozumíte, nebojte se zeptat. "I když ne všichni zdravotníci budou reagovat na vaše dotazy a požadavky pozitivně, mlčení se nikdy nevyplácí - nebojte se ozvat - jde o vaše zdraví! Pokud vás některý zdravotník odbyde, žádejte rozhovor s jeho nadřízeným," radí například lidem dvacetistránková knížečka.



Prohlédněte si

Julínek svou kuchařku nazval "Kniha bezpečí". Pacienty v ní například upozorňuje, že lékaři až na mimořádné případy, kdy jde o život nebo o zdraví ostatních, nemůžou pacienty k ničemu nutit. Téměř se vším, co mu lékař provede, musí pacient souhlasit. A pokud mu například není příjemné, aby ho v intimní situaci pozorovali medici nebo aby mu nahlíželi do zdravotní karty, může to odmítnout. "Není vaší povinností stát se výukovým předmětem," upozorňuje pacienty Julínek.



Čtěte také

Při výběru nemocnice by si pacienti měli nechat poradit od praktického lékaře, od pacientů, kteří už mají s konkrétní nemocnicí zkušenosti, ale měli by si také například na internetu zjistit, jestli má nemocnice akreditaci, která zajišťuje určitou kvalitu. A dobré je také si nemocnici předem prohlédnout.

julinek_topolanek_kniha_bezpeci_krest__192x128_.jpg"Všímejte si, jak je v nemocnici uklizeno a čisto, jak vypadají toalety a koupelny pro pacienty, jak se chová personál, zda není na chodbách cítit cigaretový kouř. Důležité je též, jak se k vám bude chovat například sestra či lékař, požádáte-li je o nějaké informace. NEBOJTE SE! Jedná se o vaše zdraví či dokonce život - není důvod se ostýchat prověřit co možná nejvíce. Zejména v případě, že po výkonu budete nějakou dobu upoutáni na lůžko," radí například pacientům Julínek.

Ten také lidi upozorňuje, že mají právo svobodně si vybrat svého doktora. Ani tohle právo ale není neomezené.

"Zvolený lékař může odmítnout přijetí pacienta do své péče tehdy, jestliže by jeho přijetím bylo překročeno únosné pracovní zatížení lékaře. Jiná vážná příčina, pro kterou může zvolený lékař odmítnout přijetí pojištěnce, je též přílišná vzdálenost místa trvalého bydliště pro výkon návštěvní služby. Odmítne-li lékař či zdravotnické zařízení přijmout pacienta a cítí-li se tímto jednáním poškozen, má pacient právo na písemné potvrzení odmítnutí s uvedením důvodu. S tímto dokladem je pak možné se obrátit na svou pojišťovnu či zřizovatele zdravotnického zařízení," radí lidem ministr zdravotnictví.

Napište nám o svých zkušenostech s nemocnicemi

Váš názor: 
Vaše jméno a obec: 
Váš e-mail: