Přitom mnoho měst se právě takhle snaží řidiče umravnit - najímají si specializované firmy, jejichž pracovníci pak společně se strážníky měří rychlost. Podle nejnovějšího verdiktu Krajského soudu v Hradci Králové tím ale porušují zákon. A zdůvodnění je velmi zajímavé: nejen firma, ale dokonce i radní a úředníci mají totiž podle soudce Pavla Kumprechta zájem, aby se na pokutách vybralo co nejvíc.

"Prostě obviněný nemůže takovouto situaci vnímat jinak, než že jím zaplacená pokuta bude rozporcována jako kořist," napsal Kumprecht v úterním rozsudku, který mají HN k dispozici.

Úředník prý není nestranný


Už v srpnu HN upozornily na průlomový verdikt stejného soudu, u nějž vyhrál řidič, který dostal pokutu kvůli snímku ze soukromého radaru. Tehdy padl jasný názor, s nímž navíc souhlasí i ministerstva vnitra a dopravy: měřit rychlost smějí jen státní nebo městská policie, soukromník ne - přichází totiž do styku s osobními údaji řidiče, jímž je i tvář na fotce. A soud tehdy dodal: Soukromník nemá právo na postihování řidičů vydělávat.

A poslední známý příběh je podobný. V únoru projížděl řidič ve svém volkswagenu Novým Bydžovem - radar zachytil rychlost 63 kilometrů za hodinu. A radniční úředníci napočítali dva tisíce pokuty. Jenže muž se bránil a krajský správní soud mu dal za pravdu. Bydžovští radní si totiž na neukázněné řidiče najali firmu, která přestupky zaznamenávala. Tentokrát ne jako v první podobné kauze sama, ale za dohledu městských strážníků. To ovšem soudce Kumprecht označil za nepodstatné. Důležitější prý je, že firma, která dostává za přistižené řidiče provizi, ale ani trestající úředníci nejsou v takovém případě nezávislí.

Jednoduše: úředníci mohou řidičům dávat pokuty v určitém rozsahu, třeba od 1500 do 2500 korun za malé překročení rychlosti.

Kolik to přesně bude, ale záleží jen na nich. A to je problém - podle soudu jsou tak v podezření, že vyměřují co nejvyšší pokuty, aby město dokázalo naplnit smlouvu s firmou. A kdyby se vzepřeli, může je starosta, který smlouvu podepsal, jako jejich nadřízený potrestat. Proto podle soudu úředníci teoreticky nemusí být při spolupráci s měřící firmou zcela nestranní.

"Je to perfektně odůvodněný rozsudek, bez výhrad ho podepisuju," pochvaluje si advokát potrestaného řidiče Pavel Pokorný.

Měříme dál, říká Bydžov


Už první královéhradecký rozsudek znamenal pro některá města velké komplikace. Například magistrát v Hradci Králové odložil stamilionový tendr na firmu, která měla ve městě zajišťovat měření na sedmdesáti místech. Radní v Novém Bydžově ale ani po nejnovějším rozsudku změny nechystají.

"Konzultovali jsme to s právníky a podle nich to děláme správně," prohlásil starosta Pavel Louda.

O problém s měřením firmami se už v létě začali zajímat i politici. Poslanec Karel Sehoř do změn silničního zákona dokonce navrhl, aby soukromníci tuhle možnost měli. Ovšem poté návrh stáhl - podle názoru klubu ODS by hrozilo zneužití. Na druhé straně menší města, která si nemohou dovolit vlastní policii, dnes nemají moc možností. Některá si proto půjčují strážníky i s radarem od sousedů - to je podle zákona v pořádku.