"Tuhle pravomoc města nemohou přenášet na soukromníky. V zákoně nic takového není," potvrdila ve středu soudkyně Jana Kaniová. Na problém soukromých radarů upozornily HN loni: královéhradecký soud tehdy zrušil pokutu řidiči, který jel přes obec sedmdesátkou. Nezměřili ho při tom policisté, ale lidé z firmy najaté radnicí. A soudce dal jeho žalobě za pravdu. Do té doby byly soukromé radary výnosným byznysem pro firmy, které měly z pokut provize. A výhodným pro obce bez vlastních strážníků.

Čtěte více

V obcích měří rychlost nadále i firmy
Řidiče musí hlídat policie, ne soukromníci
Další verdikt: Ne soukromým radarům

Řidiči, které změřil soukromý radar v posledním roce a za přestupek dostali trestné body, se ještě mohou odvolat. Po verdiktu správního soudu mají značnou šanci na úspěch.

To, že jen podle snímku ze soukromého radaru nesmí řidič dostat pokutu, rozhodl včera Nejvyšší správní soud na základě podobného případu.

Loni v únoru projížděl Jiří Ponikelský ve svém volkswagenu Novým Bydžovem. Radar firmy, kterou si na řidiče najali radní, ukázal rychlost 63 kilometrů za hodinu. Úředníci pak pokutu spočítali na dva tisíce.

Pokuta jako "kořist"

radar-rychlost-192-128.jpgPonikelský se ale bránil u krajského soudu a ten výrok úřadů zamítl. Jednoduše: soukromník nemá právo za provizi vydělávat na postihu řidičů.

Soudce Pavel Kumprecht to tehdy přirovnal "k privatizaci veřejné správy".

"Obviněný to nemůže vnímat jinak, než že jím zaplacená pokuta bude rozporcována jako kořist," rozhodl Kumprecht. Navíc firmy podle něj nemají právo schraňovat fotografie řidičů - jsou to osobní údaje.

A verdikt soudce Kumprechta včera potvrdili i jeho kolegové z Nejvyššího správního soudu. Co přesně si o kauze myslí, ale bude jasné až během dneška, kdy celý text zveřejní na internetu.

"Jsou tam zajímavé věci," řekla včera předsedkyně senátu Lenka Kaniová.

Řidiči se mohou odvolat

Názor lidí, kteří v "radarovém byznysu" podnikají, je jasný.

"Vidím v tom porušení jak svých práv podnikatele, tak i práv lidí, které ohrožují řidiči," řekl HN Josef Bartůšek z firmy VP Invest, která řidiče v Novém Bydžově změřila.

Už první verdikty soudce Kumprechta měly dalekosáhlé následky: města si přestávala objednávat měření "na klíč", ale raději si začala radary od firem pronajímat. To je podle zákona v pořádku, pokud pak samotné měření u silnice dělají městští či státní policisté.

I experti ministerstva vnitra ale uznávají, že soukromníci by tuhle pravomoc dostat měli - v zájmu toho, aby bylo na silnicích bezpečněji. Nový zákon o policii, který začali projednávat poslanci, už se soukromými radary počítá.

Řidiči teď mají možnost se proti trestům bránit. Ovšem jen tehdy, když od chvíle, kdy dostali pokutu, neuplynul víc než rok - tak to je v zákoně.

"Kdo se včas neodvolal, má už teď smůlu," uvedl expert na dopravní právo Jan Kněžínek.