kamiony-dalnice-dopravni-kolaps__192x128_.jpgVláda se nebude příští týden zabývat rozšířením pátečního zákazu jízd kamionů. Uvedl to premiér Mirek Topolánek po schůzce se zástupci silničních dopravců. Podle něj vypracuje ministerstvo dopravy spolu s dopravci analýzu dopadu zákazu a znovu se sejdou třetí srpnový týden.

Do té doby by mělo ministerstvo a zástupci Česmadu Bohemia jednat o možnostech objemových slev na mýtném a zavedení tzv. profi nafty, tedy vracení části spotřební daně z nafty dopravcům.

Ministerstvo financí by mělo vypracovat analýzu skladby ceny nafty, jejíž současná výše trápí dopravce asi nejvíce, včetně analýzy výše spotřební daně a srovnání s okolními zeměmi.

Topolánkův kabinet tak dočasně zažehnal rodící se spor. Autodopravci totiž hrozili, že pokud vláda rozšíří zákaz jízd kamionů, pak zablokují silnice.

Deset kamionů stačí

Své požadavky dopravci upřesnili na sobotním krizovém jednaní. U některých z nich je ale předem jasné, že se splnění nedočkají. Jde zejména o podmínky, aby vláda jasně určila termín přijetí eura, nebo zavedla systém, který by podnikatelům vracel část spotřební daně. "Za další požadujeme levnější mýtné a trváme také na zrušení plánovaného omezení jízd kamionů během víkendů," uvedl Martin Špryňar, šéf sdružení autodopravců Česmad.

Ten také hovořil o tom, k čemu by mohlo dojít, pokud vláda autodopravcům neustoupí. "Možností je celá řada - od demonstrací až po blokády," řekl Špryňar.

Čtěte více o sporu mezi vládou a dopravci

K radikálním akcím tlačí zejména malí dopravci, kteří se nejhůře vypořádávají s vysokými cenami nafty. Naopak největší tuzemský dopravce CS Cargo se připojit odmítá. "Nepovažujeme dopady změn za natolik kritické. Pokud bude víkendový zákaz přijatý, tak se podle toho zařídíme," říká ředitel společnosti Petr Vlček. Zároveň odmítá úvahy, že CS Cargu krize vyhovuje, jelikož mu odrovnává konkurenci.

"Důvodem našeho postoje je pouze to, že jsme zákaznicky orientovaná firma. Kdybychom stávkovali, měli by naši klienti problémy," dodal Vlček.

Česmad v bojkotu největšího dopravce problém nevidí. "Na zablokování Prahy stačí jen deset vozidel," míní šéf sdružení Špryňar.

Celoroční zákaz ten tam

To, jak se nakonec vláda zachová, zůstává tedy nadále neznámou.

Na ministerstvu dopravy se podle informací HN uvažuje o tom, že by ve víkendovém omezení bylo možné jít na kompromis. Ten spočívá v tom, že by se kamiony ze silnic vykázaly během pátku odpoledne a neděle večer. Ovšem ne celoročně, nýbrž pouze od května do konce září.

Celoroční zákaz jízd má přitom vláda ve svém programovém prohlášení. Prosadila ho tam Strana zelených.

Resort dopravy dokonce původně navrhoval, aby kamiony nesměly na silnice celoročně během pátku, soboty i neděle. Takové omezení by se líbilo i dopravní policii. "Zvlášť když vidíme, že v poslední době stoupá počet nehod nákladních aut, a to především před víkendem a v pondělí nad ránem," uvedl dříve šéf dopravních policistů Martin Červíček. A například podle průzkumu AVE marketing nesouhlasí s jízdami kamionů o víkendech zhruba 85 procent českých motoristů.