Silnice jsou zakresleny v takzvané Rizikové mapě České republiky, která posuzuje bezpečnost silnic v Česku. Při zpracování mapy se porovnával počet tragických dopravních nehod a hustota provozu. Serveru iHNed.cz mapu poskytla Joanne Hill z mezinárodní společnosti EuroRAP, která na výrobě dokumentu spolupracovala Ústředním automotoklubem a firmou CityPlan.
Mezi nejnebezpečnější komunikace označené na mapě černou barvou se v ČR podle řadí silnice přes středočeské Lidice do Kladna, frekventovaná trasa z Prahy do Mělníka a dál na Českou Lípu a rovněž silnice od hranic u Dolního Dvořiště do Kaplice až k Netřebicím. Právě na této komunikaci se v roce 2003 u Nažidel stala tragická nehoda autobusu.
MAPU ZVĚTŠÍTE KLIKNUTÍM
Z krajů jsou na tom nejhůře Ústecký a Plzeňský kraj, vysoce rizikové komunikace v nich tvoří 40 procent ze všech hlavních silnic. V Ústeckém kraji je mezi nejrizikovějšími silnicemi uvedena například trasa z Chomutova do Klášterce nad Ohří. Nejbezpečnější silnice jsou naopak v Libereckém kraji, nebezpečných silnic je tam méně než 20 procent. Praha hodnocena nebyla. Vyloženě bezpečných úseků silnic je v Česku podle mapy velmi málo.
Nejhorší silnice v Česku: u Bříství
Čtenáři iHned.cz v květnu 2008 v diskusi vybírali nejhorší tahy Česka
Srpen 2007 - čtenáři v anketě rozhodli: Nejhorší je tah Brno - Svitavy
Špatní řidiči, nebo špatné silnice?
"Bohužel nás tam nepřekvapilo nic. Ukazuje to, co už jsme si mysleli, totiž, že naše silnice jsou na tom v porovnání především se západní Evropou podstatně hůř. A že mají také podceňovaný vliv na nehodovost," posteskl si serveru iHNed.cz Pavel Kuchalík z automotoklubu. Zároveň ale upozornil na to, že mapa zobrazující "rizikové silnice," vychází ze statistik dopravních nehod, především z údajů policie, což ale kvalitu silnic přesně neodráží.
V porovnání s ostatními z celkem dvaceti zemí podle Kuchalíka patří české silnice do té "horší poloviny". Obdobné mapy, kterou automotoklub zveřejnil ve čtvrtek, mají k dispozici také Rakušané, Italové, nebo Švédi. Prohlédnout si je můžete ZDE.
Výzkum vychází ze statistik nehod z let 2003 až 2005. Mapa zahrnuje všechny tuzemské dálnice, rychlostní silnice a silnice prvních tříd - celkem je to 6876 kilometrů komunikací. Podle Miroslava Fiřta z automotoklubu by se mapa mohla stát podkladem pro řidiče, kudy mají jet, aby se vyhnuli riziku. Jeho kolega Kuchalík dodal, že cílem evropských společností, které se organizují v EuroRAPu, je vytvořit takovou mapu celoevropském měřítku.
Euroatlas nebezpečných silnic
K tomuto účelu byl zahájen výzkum, který nebude měřit nehodovost, nýbrž přímo kvalitu silnic. "Silnice bude monitorovat speciální auto vybavené kamerou a bude hlídat kvalitu vozovky, dopravní značení, svodidla, ale i třeba hloubku příkopů podél silnic," vysvětlil Kuchalík. Výsledky se pak pomocí hvězdičkového hodnocení zanesou do mapy a po spojení map všech států vznikne ambiciózní projek - evropský autoatlas nebezpečných silnic.
Podle ministerstva dopravy jde za poslední roky do staveb a oprav silnic mnohem více peněz než kdykoliv v minulosti. Letos je to podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky zhruba 55 miliard korun.