Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo, která definitivně vznikne 1. prosince, má již pětičlenné představenstvo i šestičlennou dozorčí radu. Předsedou představenstva je generální ředitel drah Josef Bazala, v dozorčí radě zasednou vedle zástupců zaměstnanců a podnikatelů i poslanec Oldřich Vojíř (ODS) nebo senátor Milan Špaček (KDU-ČSL). ČTK to řekl Bazala.

Šéf drah tvrdí, že ještě není rozhodnuto, kdo bude novou společnost řídit. Ředitele bude údajně volit představenstvo; v úvahu zatím připadají všichni jeho členové. Kromě Bazaly je ve vrcholném orgánu firmy ještě ředitel odboru strategie ČD Jaroslav Richter, Bazalův náměstek pro nákladní dopravu Rodan Šenekl, severomoravský podnikatel Bogdan Heczko a finančník Petr Žaluda. Akciová společnost ČD Cargo vznikne a začne samostatně fungovat 1. prosince, kdy by měla již být zapsána v obchodním rejstříku a vlastnit všechna potřebná oprávnění a živnostenské listy. Nová firma však byla založena již 31. října, kdy Bazala a Richter, který přípravy na oddělení carga řídil, podepsali smlouvu o vkladu části majetku Českých drah do akciové společnosti ČD Cargo.

Základní kapitál nové společnosti bude 8,8 miliardy korun. Od mateřské firmy cargo dostalo například třetinu všech lokomotiv Českých drah a všech 32.000 nákladních vagonů. V majetku ČD Cargo jsou také vybraná depa kolejových vozidel a železniční opravny. Z mateřské firmy do dceřiné přejde 13.000 z nynějších asi 55.000 zaměstnanců ČD.

Nákladní doprava ČD je pátá největší v Evropské unii, ročně přepraví zhruba 80 milionů tun zboží, jako jediná ve střední Evropě však dosud nefunguje samostatně. Od oddělení si ministerstvo dopravy slibuje zprůhlednění finančních toků v ČD, především konec křížového financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy, které ročně činí přes 600 milionů korun.

ČD Cargo bude také moci více investovat do svého rozvoje a snadněji uzavírat strategická partnerství. Do budoucna firmu zřejmě nemine privatizace. Ještě předtím ale stát chystá federální fúzi se slovenskou firmou Cargo Slovakia, která ročně přepraví zhruba 50 milionů tun. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka se tím zvýší hodnota firmy a podnik se stane na evropském trhu významnějším hráčem.