Město Praha chce od prosince 2008 zdvojnásobit počet městských a příměstských železničních spojů. ČTK to řekl pražský radní pro dopravu Radovan Štajner, který si dnes spolu se zástupci drah a ministerstva dopravy připomněl na libeňském nádraží Den pražské železnice. V současné době jezdí v Praze a přilehlých oblastech asi 600 vlaků městských a příměstských linek denně.

Zdvojnásobení počtu vlaků v Praze bude možné díky tzv. Novému spojení pod vrchem Vítkovem, kde se nyní buduje soustava viaduktů a tunelů. Jde o největší železniční stavbu v Praze za posledních 25 let. První vlaky by zde měly projet v září 2008, plně v provozu bude Nové spojení právě od nového grafikonu v prosinci 2008.

"Počítáme s tím, že zejména Nové spojení by mohlo umožnit minimálně zdvojnásobit počty spojů, které máme v současné době objednány," řekl Štajner. Nyní město Praha za objednané vlaky platí Českým drahám ze svého rozpočtu zhruba 300 milionů korun ročně, dalšími penězi přispívá stát a Středočeský kraj.

Využití městských vlakových linek soustavně narůstá

Podle zástupce Regionálního organizátora pražské integrované dopravy (Ropid) Petra Vychodila přepraví městské vlakové linky denně přes 80.000 lidí; každoročně se jejich počet zvyšuje asi o tři procenta. Nejvytíženější je Masarykovo nádraží, kterým denně projde 30.000 Pražanů a Středočechů, následuje Hlavní nádraží a Libeň. Překvapivě čtvrtý je Radotín, což si Vychodil vysvětluje zácpami ve Strakonické ulici.

O velkém potenciálu pražské železnice je přesvědčen i první náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. Ten vypočítal tři zásadní výhody železnice v Praze. Vlaky podle něj jezdí vyšší průměrnou rychlostí než tramvaje a metro, náklady na modernizaci tratí jsou řádově nižší než na stavbu metra a pražská železniční síť čítá více kilometrů než koleje tramvají a metra dohromady.