Plán na oživení asi šedesátky nádraží se Českým drahám příliš nedaří. Opravy se zpožďují, někde se práce zastavily. A pro další stanice se nepodařilo najít investora a z ambiciózního projektu s názvem Živá nádraží vypadly.

Jako příklad může posloužit hlavní nádraží v Praze. Statisíce cestujících procházejících přízemím haly tam měly mít k dispozici nové obchody už před letošními Vánocemi. Tak to alespoň loni v listopadu slibovaly České dráhy s italskou společností Grandi Stazioni, která dostala hlavní nádraží do třicetiletého pronájmu. Za to se zavázala budovu proměnit za zhruba miliardu korun na moderní nádraží kombinované s obchodním centrem.

Poté, co byl termín začátku stavby odsunut čtyřikrát, se zdá, že se ani termíny postupného otevírání nových prostor nepodaří dodržet. Mluvčí firmy Grandi Stazioni Martin Hamšík sice tvrdí, že se plán plní, protože se prodejny podaří "stavebně dokončit do konce roku". Jenže to může být cestujícím jedno, obchody ještě nebudou prodávat.

O jakém únoru mluvíte?


"Obchodníkům se prostory začnou předávat kolem nového roku. Podle náročnosti klientů se pak budou obchody upravovat a postupně otevírat až po novém roce," říká Hamšík.

Ohrožen je přitom i další termín. Loni v listopadu na tiskové konferenci Českých drah a Grandi Stazioni zaznělo, že první důležitá změna nastane v únoru 2008, kdy budou cestující odbavováni u nových přepážek připomínajících letištní terminály. Podaří se termín dodržet? "Únorový termín je nesmysl. To jsem neslyšel. Zákaznické centrum, jehož bude tento terminál součástí, se začne stavět v nejbližších dnech," reaguje Martin Hamšík na informaci, kterou před rokem převzala všechna média.

Podle něho tedy zákaznické centrum bude dokončené asi za rok. "Příští týden se postupně začne uzavírat severní část nádraží od horní haly po nástupiště. Součástí těchto oprav bude i nové zákaznické centrum," říká Hamšík.

Problémy nejsou však jen v Praze, ale i u ostatních "živých nádraží". O tomto projektu generální ředitel Českých drah Josef Bazala prohlásil, že je jednou ze strategických priorit Českých drah a má "posílit image Českých drah coby přepravce, který se dynamicky mění".

Karlovy Vary stále chátrají


Letos na jaře měla začít i přestavba nádraží v Karlových Varech a Mariánských Lázních. Opravy za zhruba 170 milionů opět mají zaplatit Italové výměnou za třicetiletý pronájem budov. V Mariánských Lázních se začalo stavět s půlročním zpožděním na konci října. V Karlových Varech vůbec ne.

Kdy se dočká toto lázeňské město důstojného nádraží? "Na stole jsou nyní dvě nové varianty projektu, které obě počítají se zbouráním provizorní stavby u nádraží, která nebyla v dobrém stavu. Šlo o provizorní stavbu, která vznikla po válce. Na jejím místě by měla být novostavba," říká mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. To, že poválečná budova je ve špatném stavu, se však muselo vědět již při přípravě projektu.

Problémy jsou i u dalších stanic. V posledním tendru na pět nádraží dráhy vybraly investora jen na dvě z nich - Brno a Ostrava-Vítkovice. Postaví je a opraví společnosti Brno new station development a Vítkovice Doprava.

Ve Zlíně se bude tendr opakovat, Žďár nad Sázavou a Tábor byly pro nezájem investorů z projektu Živých nádraží vyřazeny.