České dráhy dostávají od ministerstva dopravy největší pokuty na dvou tratích, které předloni vyhrály v tendru nad soukromými společnostmi.

Tendr šetřil antimonopolní úřad kvůli podezření, že dráhy zvítězily nad soukromníky dampingovou cenou, kterou si pak dorovnají z dotací od státu na jiných tratích.

Podle kontrolorů ministerstva dráhy na tratích Liberec - Pardubice a Plzeň - Most loni porušily podmínky téměř každý měsíc. Za zpoždění, špinavé nebo špatně přistavené modely vlaků tu dostaly pokutu přes 2,2 milionu korun.

Pro srovnání: na téměř třech stovkách ostatních tratí po celé zemi udělilo ministerstvo drahám sankce za další tři miliony korun.

"Faktem je, že u těchto vysoutěžených tratí jsou přísnější sankce než u zbylých tratí," říká František Vichta z odboru veřejné dopravy ministerstva.

Výsledek se však dostavil: České dráhy se pod tlakem pokut naučily na těchto tratích v porovnání s jinými jezdit včas. Spoje na trati mezi Libercem a Pardubicemi mají v posledních dnech průměrné zpoždění kolem dvou minut.

České dráhy si na výši pokut nestěžují.

"Sankce byly už součástí výběrového řízení, kde ministerstvo dopravy požadovalo komfortní moderní vozidla, která budou přepravovat běžně i vozíčkáře," říká mluvčí drah Ondřej Kubala.

Celková pokuta pěti milionů korun od ministerstva dopravy za nedodržení podmínek u rychlíků je v porovnání s dotacemi zanedbatelná. Letos mají dráhy od státu dostat na osobní dopravu 3,7 miliardy. Generální ředitel Českých drah Josef Bazala doufá, že suma bude ještě vyšší - 4,45 miliardy korun.

"Premiér i ministr dopravy již 700 milionů přislíbili," řekl.

Pokud by české dráhy dostaly od státu na rychlíky tuto sumu, znamenalo by to, že za každý ujetý kilometr rychlíku dostanou od státu 170 korun. A to je důvod, proč se tendrem na dvě tratě zabýval antimonopolní úřad.

Tendr totiž vyhrály České dráhy především kvůli nízké cenové nabídce.

Do soutěže na trať Plzeň - Most šly s požadavkem 16,70 koruny za kilometr, na trať Pardubice - Liberec pak s částkou 41 korun za kilometr. Přestože hlavní váhu při výběru dopravce měla mít kvalita vlaků, s čímž dráhy se svými motoráky proti kvalitnějším nízkopodlažním vlakům Siemens Desiro obou soukromníků neměly šanci, rozhodla nakonec cena.

"České dráhy si takovou nabídku mohou dovolit. Stát jim peníze dá nakonec jiným způsobem," upozorňuje Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností.

To si až donedávna myslel i Antimonopolní úřad, a proto se možným dampingem zabýval. "Správní řízení jsme nakonec nezahájili, porušení zákona jsme neshledali," říká Filip Vrána z úřadu.

Tendrem se však ještě zabývá ministerstvo financí. "Cílem kontroly je posoudit, zda při provozování osobní dopravy na tratích neporušují České dráhy zákon o cenách tím, že narušují tržní prostředí uplatňováním podnákladových prodejních cen," říká Zuzana Chocholová z tiskového oddělení ministerstva financí.


Penále pro dráhy

Až 100 tisíc korun
Takovouto pokutu mohou dostat dráhy za poskytnutí nepravdivých údajů nebo za dlouhodobé nedodržování jízdních dob či přípojů. Pokuta za nevypravené vlaky nebo extrémně zpožděné dosahuje řádově tisíců korun.
Až 50 tisíc korun
Pokuta za nehodu zaviněnou dopravcem.
Až 5 tisíc korun
Pokutu dává ministerstvo za špínu ve vlaku nebo nefunkční okna či dveře.
Zdroj: ministerstvo dopravy