nehoda-tramvaj-OVA192.jpgNecelých čtyřiadvacet hodin po tragické srážce dvou tramvají v Ostravě, která stála život tři lidi a dalších 38 cestujících bylo zraněno, policie zahájila trestní řízení proti jednomu z řidičů. Podle ČTK dosud vše nasvědčuje tomu, že selhal lidský faktor. Obvinění dosud nepadlo, ale policie řidiče podezírá z trestného činu obecního ohrožení.

Vyšetřovatelům, kteří prověřují příčinu nehody, mají pomoci zejména záznamové karty. "Zjistíme, jakou rychlostí tramvaje jely, v jaké vzdálenosti před místem srážky začali řidiči brzdit a v jaké rychlosti se tramvaje srazily. Dozvíme se také, zda brzdy účinkovaly," řekl ČTK ředitel ostravské drážní inspekce Petr Maikranz.

Tramvaje linky číslo 5 se čelně srazily v pátek kolem 17.53 mezi zastávkami Poruba koupaliště a Vřesina. Podle mluvčího Drážní inspekce Zdeňka Neusara jeden z řidičů tramvají zřejmě nerespektoval zákaz vjezdu na jednokolejnou trať a jeho souprava se čelně střetla s další tramvají.

Nehodu nepřežili čtyřletý chlapec a devětasedmdesátiletý muž, třetí obětí se později stala žena, která v nemocnici podlehla svým zraněním. Řada ze čtyř desítek zraněných je v kritickém stavu, patnáct lidí je těžce zraněno. Oba řidiči nehodu přežili, jeden z nich je velmi těžce zraněn.

Na místě zasahoval záchranářský vrtulník, který absolvoval sedm letů s raněnými. Zranění byli přepravováni do ostravských nemocnic, zejména do fakultní a městskou, které zorganizovaly i psychologické poradny pro příbuzné. Těm je rovněž určena krizová linka s číslem 974 723 202.

Mluvčí ostravských hasičů Petr Kůdela ČTK informoval, že zásah byl ukončen o půlnoci. V sobotu ráno se na místo vrátili dobrovolní hasiči.

Fyzicky i psychicky náročný zásah

Hasiči vyprošťovali zraněné téměř tři hodiny. Podle velitele hasičů Vladimíra Vlčka šlo o fyzicky i psychicky velmi náročný zásah. Tři do sebe zaklíněné tramvajové vozy vytvořily desítky metrů dlouhou řadu kovových trosek, v nichž byli uvězněni cestující.

Soupravy se střetly čelně na jednokolejném úseku mezi porubským koupalištěm a výhybnou Vřesina. "Zřejmě došlo k porušení přednosti při křižování ve výhybně. Jedna z tramvají pravděpodobně křižování nedodržela a vyjela proti druhé," řekl mluvčí ostravského Dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Svolána vyšetřovací komise

Podle Neusara se řidiči tramvají viděli na vzdálenost zhruba 70 metrů a začali okamžitě brzdit. Podle prvních výsledků šetření se tramvaje srazily v nárazové rychlosti asi 70 kilometrů v hodině. Obě soupravy v té době jely rychlostí asi 35 kilometrů za hodinu. Na trati je povolena šedesátikilometrová rychlost. Škoda na dopravních prostředcích byla odhadnuta předběžně na dva miliony korun.

"I když je na stanovení příčiny nehody ještě brzy, na vině bude s největší pravděpodobností selhání lidského činitele. Jeden z řidičů tramvají odjel na trať, aniž by vyčkal na pravidelné křižování. Definitivně to nicméně prokáže až další šetření," uvedl Neusar.

Na jednokolejné trati nejsou žádné semafory ani jiná elektronická zabezpečení. Podle ostravského primátora Petra Kajnara se řidiči řídí jen časy jízdního řádu a vizuálním kontaktem. Je to podle něj jediné takové místo v Ostravě. Primátor chce trať vybavit elektronickou signalizací a bezpečnostním systémem. Vedení Dopravního podniku Ostrava svolalo na sobotní ráno vyšetřovací komisi, která se bude tragickou nehodou zabývat. Jednání se účastní i Kajnar.

"Připadá mi zvláštní, že na počátku třetího tisíciletí ještě existují taková místa," řekl Kajnar a naznačil, že za to je odpovědný v lednu odvolaný ředitel Dopravního podniku Ostrava František Vaštík. "Ten předloni prodal ve veřejné dražbě pozemky, o které mělo město zájem. Porušil tím usnesení zastupitelstva a nerespektoval zájem města jako stoprocentního vlastníka," řekl tehdy Kajnar.

Topolánek z Řecka: Situaci sleduji

O nehodě byl informován i premiér Mirek Topolánek, který je nyní na návštěvě Řecka. "Velmi mě zasáhlo, co se stalo. Lituji všech zraněných a chtěl bych touto cestou vyjádřit upřímnou soustrast pozůstalým rodinám obětí. O záchranných akcích jsem detailně informován a situaci budu i nadále sledovat," uvedl v prohlášení, které serveru iHNed.cz poskytl Úřad vlády.

Nejtragičtější tramvajová nehoda se stala v roce 1947 v Ústí nad Labem. Přetížená tramvajová souprava vykolejila a narazila do železného sloupu. Zahynulo 30 osob, údaje o zraněných se liší, nejčastěji se uvádí 97 zraněných osob, z nichž 43 vážně. V Praze zemřelo v roce 1982 při nehodě tramvaje sedm lidí. Řidič na křižovatce na Špejcharu přehlédl přehozenou výhybku, vůz linky 26 vykolejil, převrátil se na bok a rozdrtil cestující, kteří z vozu vypadli. Zraněno bylo 48 osob.

Poslední nehoda tramvaje s více než jednou obětí bylo vykolejení pražské linky číslo 22 na křižovatce ulic Ječné a Resslovy a Karlova náměstí v březnu 2005. Náraz vagonu do lidí čekajících na ostrůvku zabil dvě osoby a tři zranil.