Na začátku roku to podle údajů za výběr mýtného vypadalo, že na kamionovou dopravu v Česku dolehla ve velkém hospodářská krize. Údaje o výběrech mýtného na konci ledna ale nejsou tak katastrofální, jak se zdály v prvních dnech nového roku. Odborníci však přesto očekávájí, že kamionů na českých silnicích letos výrazně ubyde.

Na mýtném se do 29. ledna letošního roku vybralo téměř o osmdesát milionů korun méně než za stejné období v loňském roce, jak vyplývá z údajů Ředitelství silnic a dálnic ČR. Letošní dosavadní příjmy více než 375 milionů korun se tak nedostaly ani na úroveň příjmů v roce 2007, kdy fungoval systém elektronického mýtného prvním rokem. To přinesl do státní pokladny za prvních devětadvacet lednových dnů téměř 384 milionů korun. 

"Lze očekávat, že odstávky továren a především podniků dopravního průmyslu, které mohutně využívají kamionovou dopravu, se na dynamice výběrů mýta v roce 2009 projeví," řekla pro server iHNed.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. "Odhadujeme, že krize průmyslu se na vybraném mýtném projeví poklesem kolem 10 až 15 procent proti loňsku," dodala.

Čtěte více:

Ministerstvo dopravy zatím plán na pokrytí chybějících příjmů z mýtného do státního rozpočtu nemá. Čeká, až jak bude situace vypadat v dalších měsících. "Ministerstvo samozřejmě očekává, že k nějakému poklesu příjmů určitě dojde. V tento okamžik se ale nikdo neodvažuje odhadnout, jaké reálné poklesy skutečně budou. Jakmile bude v dalších měsících možno odhadnout konkrétnější čísla, ministerstvo bude společně se Státním fondem dopravní infrastruktury hledat východisko a možné cesty, jak se s tím vypořádat," řekl serveru mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

Začátek ledna: o šest milionů korun za den méně 

Na začátku roku vybral stát na mýtném v průměru o pět až šest milionů korun za den méně než byly obvyklé denní příjmy v loňském roce. Na konci ledna už vypadají čísla z příjmů optimističtěji. "První lednové dny se výběry šplhaly jen k 15 milionům denně, v těchto dnech už se vrací k lednovému normálu, jaký jsme registrovali například v roce 2007. Denně se tak vybere až kolem 19 milionů korun," řekla Vápeníková.

Například druhé lednové pondělí v roce 2008 se vybralo na mýtném přes 21 milionů korun, v druhé lednové pondělí letošního roku to však bylo pouze 17 a čtvrt milionu. To je dokonce nižší výnos, než ve stejný den roku 2007, kdy se vybralo zhruba o půl milionu korun víc.

Na konci ledna jsou ztráty oproti stejnému dni loňského roku o něco nižší. Zatímco poslední lednové pondělí v roce 2008 se vybralo přes 21 a půl milionu korun, letos to ve stejný den bylo téměř 18 a půl milionu.

Dopravci: Skutečná krize nás nejspíš stále čeká 

"Podle zpráv, které máme od našich dopravců, je jejich kapacita nevytížená a počet zakázek se snižuje. Řada vozidel tak je nevyužitých, dopravci je odstavují a značky dávají do depozitu," řekl serveru iHNed.cz mluvčí sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. "Podle našich údajů poklesla kamionová doprava za poslední půlrok přibližně o 20 až 30 procent," dodal Felix.

Podle něj skutečná krize kamionovou dopravu ještě teprve čeká. "Domníváme se, že se ta krize zatím neprojevila naplno. Máme velké obavy z toho, jak se odrazí na kamionové dopravě krachy podniků. Známe už příklady takových potíží ze zahraničí, u nás se to zatím tolik neprojevilo, i když několik málo případů už se objevilo," řekl Felix. Podle něj bude u dopravních firem hodně záležet na tom, zda se zabývají pouze dopravou nebo nabízí i další, například servisní nebo logistické služby. "Takové firmy to budou ustávat lépe," podotkl.

Krize se projevila na příjmech z mýtného už na konci minulého roku, i když zatím jen velmi mírně. Od ledna do října loňského roku byly příjmy v každém měsíci vyšší než za stejný měsíc roku 2007. Do minusu se čísla dostala poprvé v listopadu, kdy příjmy poklesly o pět procent na necelých 492 milionů korun.

V prosinci byl pak pokles oproti poslednímu měsíci roku 2007 pouze jedno procento na necelých 390 milionů korun. Celkem se za loňský rok na mýtném vybralo přes šest miliard korun.