Přímou cestu k marketingovému oslovení 21 tisíc fanoušků facebookové komunity Proti šedi získal zloděj, který se dostal k heslu jejich profilu. Přístup nezpeněžil, zato zaplavil fanoušky, které spojuje zájem o módu, trendy, gastronomické či kulturní tipy, vulgaritami a nesmysly.

"Někdo z našich správců se zřejmě špatně odhlásil z facebookového profilu, zloději se podařilo získat heslo a pak nás odstavil od možnosti upravovat obsah stránek," popisuje Jana Kománková z uskupení Proti šedi. Oficiální správci stránek byli v tu chvíli bezmocní.

S masivním rozvojem sociálních sítí tak vznikl i nový typ kriminality - krádeže identity. "Policie se těmito případy zabývá ve stále větší míře. Vyvstávají stále nové a nové případy," potvrzuje Karel Kuchařík, který na Policejním prezidiu vede skupinu zabývající se počítačovou kriminalitou.

Takové počínání je trestné, ale popsaný případ nakonec na policii neskončil. Zloděj totiž po několika dnech moc nad stránkami anonymně vrátil jejich skutečným správcům. Nicméně policisté potvrzují, že podobných podnětů dostali na stůl v loňském roce desítky, což se nikdy předtím nestávalo.

A nejde jen o Facebook. Například správci komunitního serveru Lidé.cz řešili vloni dva a půl tisíce podobných případů. Na zhruba třicítce z nich s nimi spolupracovala i policie.

Důvodů pro ukradení "internetové tváře" bývá hned několik. Těmi nejčastějšími jsou žárlení ve vztazích nebo marketingový konkurenční boj.

"Řešíme případy, že uživatel neoprávněně přistupuje k webovým stránkám, do různých profilů, účtů a podobně," říká Kuchařík.

Případ z USA

Operace Hackerazzi

Američan Christopher Cheney (35) miloval celebrity tak, že jim kradl e-maily a fotky. Získal tak třeba snímky nahé herečky Scarlett Johanssonové. Mezi jeho oběti patřila i zpěvačka Christina Aguilera či herečka Mila Kunisová.

Vloupával se do účtů a nastavil je tak, že kopie každého přijatého e-mailu odešla do jeho schránky.

Vyšetřovatelé nazvali Cheneyho případ Operace Hackerazzi. Obvinili jej z 26 případů krádeží. Nyní čeká na soud a hrozí mu až 121 let vězení.

Při krádežích identity nejde jen o vandalství, ale může jít i o tučné sumy peněz. Pro specialisty na reklamu znamená 21 tisíc fanoušků na Facebooku velmi silnou materii - reklamu mohou totiž cílit přímo na ně.

"Pokud bychom brali v potaz cenu za klik na Facebooku 1 až 1,50 koruny, pak vychází, že jeden dobrý status na stránce s 21 tisíci fanoušky má hodnotu až 6201 korun," spočítal Robert Němec z marketingové agentury RobertNemec.com.

Záleží samozřejmě na tom, jak moc je příspěvek populární a kolik lidí jej přečte. Hodnota samotného profilu může být pak několikanásobně vyšší.

Až tři roky vězení

Ukradení identity může zloděje přivést až na tři roky do vězení. Advokát Lukáš Jansa říká, že se jedná hned o několik trestných činů, například porušení listovního tajemství nebo neoprávněný přístup k počítačovému systému.

Realita je však zatím méně dramatická. Vyšetřování těchto případů není v českých podmínkách příliš zavedené. "Se zneužitím hesel jsem se v praxi setkal již několikrát.

Bohužel soudní praxe v tomto směru není žádná a policie se státním zastupitelstvím zřejmě nemají dostatek zkušeností, aby byly schopné tyto trestné činy vyšetřovat," míní advokát Jansa.