Jen v málokteré oblasti jsou na tom Češi v porovnání s evropskými sousedy tak špatně. Zatímco pokuta za jízdu tramvají bez lístku vyjde u exekutora v Praze na víc než 18 tisíc korun, černý pasažér z německého Kolína nad Rýnem zaplatí jen něco přes 1500 korun.

Současně platí, že astronomická česká pokuta neskončí u poškozených dopravců: dostanou ji exekutoři a advokáti, jejichž práce spočívá v několika kliknutích myší.

Černí pasažéři o tomto brutálním nepoměru mluví už léta. A teď se objevuje první dobrá zpráva: tuzemské speciality si všimli politici a slibují, že ji postupně zruší.

Změnu, která otevřela stavidla byznysu s dluhy, jsme před jedenácti lety všichni vítali. Poslanci Unie svobody Pavel Němec, Pavel Svoboda a lidovec Jan Grůza prosadili zákon o soudních exekutorech a měl to být „bič na všehoschopné neplatiče a tuneláře“.

Politici, a veřejnost s nimi, si od něj slibovali, že soukromí – a penězi motivovaní – exekutoři budou dluhy vymáhat s větším nasazením než liknaví úředníci soudů. A že skončí doba, kdy se dlužník směje věřiteli.