Obchodní zástupce se po cestě z pracovní schůzky ještě stavil za známým, a zajel si tak pár kilometrů. Po návratu do firmy už ale kilometry navíc musí vysvětlovat šéfovi. Celou jeho cestu totiž pozoroval on-line na svém počítači.

Firem, které nechávají sledovat svá služební auta přes GPS, v posledních letech v Česku výrazně přibývá, sledovací systém je nainstalován v desítkách tisíc služebních aut. Společnosti se totiž v krizi snaží šetřit a zaměřují se i na zbytečné náklady při pracovních cestách zaměstnanců.

Ovšem podniky často sledují své lidi, aniž ti by o tom věděli. A tím porušují zákon.

Vlna zájmu o monitorovací zařízení v autech se zvedla v posledních třech letech. „Prodáváme jich asi o polovinu víc než dřív. Kupují to všechny typy firem, malé i velké, dopravní společnosti do kamionů, ale i obchodní firmy do osobních služebních aut,“ říká Jiří Dufek, obchodní ředitel Secar Bohemia, která už dodala lokátor do více než 50 tisíc firemních vozů.

"Zájem v posledních letech výrazně roste, prodeje stouply tak o 60 procent. Firmy se tak snaží omezit černé jízdy zaměstnanců, stavební společnosti zase kontrolují, jestli byl materiál zavezen všude, kam měl, a řidič nastoupil do práce včas," vypočítává důvody Martin Karpíšek ze společnosti GPS Dozor, jejíž lokátory používají asi tři stovky firem ve třech tisících autech.

Jenže řada firem svým podřízeným zatají, že jejich jízdy bude sledovat. Společnosti, které lokátory prodávají, tvrdí, že sledování tají až polovina podniků. Pracovník se může v takovém případě právně bránit.

„Zaměstnanec nesmí být v žádném případě sledován tajně. A pokud používá služební auto k soukromým účelům, musí mít možnost sledování vozidla vypnout,“ upozorňuje Hana Štěpánková, mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Firmy si hlídají řidiče on-line. Vědí, zda plýtvají naftou či chybně brzdí
Auto_BigBrother.mp4.jpg

„Zákoník práce jasně říká, že o tom pracovník musí vědět. Tajné sledování je nelegální a narušuje to ústavní právo na soukromí. Kdyby zaměstnanec na základě takového sledování dostal výpověď, může se soudit,“ říká právník Rudolf Pastorák. Dodává ale, že prozatím se v podobné věci nikdo nesoudil.

Úspora nákladů až 20 procent

Náklady na pořízení GPS lokátoru jsou zhruba pět tisíc korun pro jedno auto a k tomu zhruba dvě stě korun měsíčně paušál za správu on-line systému pozorování. Lze evidovat, kolik kilometrů zaměstnanec ujel a kudy přesně jel, ale také zda nepřekročil rychlost. Vše se dá sledovat on-line na počítači nebo i na mobilu.

„Máme spočítáno, že lokátor uspoří 20 procent nákladů za služební jízdy. Protože zaměstnanci méně projezdí, zavážky dělají, jak mají, a nastupují do práce včas,“ tvrdí Karpíšek.

„Tak osmdesát procent firem, které si GPS sledování pořídily, se nám ozývá s tím, že jejich zaměstnanci přestali se služebním autem jezdit po nákupech nebo na hory. A když, tak to platí jako soukromé kilometry,“ tvrdí Karpíšek. Pokročilejší verze sledovacího systému se umí napojit i na počítač auta, a šéf tak například může vidět, jestli řidič jede úsporně nebo jakou má spotřebu.

Zda jsou firmy s novinkou spokojené, se dozvíte v úterních Hospodářských novinách.

Čtěte více v Hospodářských novinách