O údajném ovlivňování zpravodajství ČT rozhodne pětičlenná skupina, kterou si vybral ředitel televize Petr Dvořák.

V komisi zasedne pražský zpravodaj BBC Rob Cameron, dánská novinářka českého původu Dana Schmidt, předsedkyně etické komise Syndikátu novinářů Barbora Osvaldová, sociolog médií Jaromír Volek a pedagog na katedře žurnalistiky FSV Univerzity Karlovy Michal Šobr.

"Těchto pět osobností se sejde na místě mimo ČT a do jejich rozhodování by neměl zasáhnout žádný ze zaměstnanců. Dostanou k dispozici veškeré materiály, které jsou k dispozici. Budou si moci vyžádat diskuse s iniciátory stížnosti i vedením zpravodajství," řekl Petr Dvořák na jednání Rady ČT.

Na cenzuru si stěžuje 24 zaměstnanců včetně moderátorky Daniely Drtinové či vedoucího regionálního zpravodajství Adama Komerse. Podle nich je navíc ohroženo plnění úkolů veřejné služby.

"Ta jména ve mně důvěru budí, ale mechanismus, jakým sestava vznikla, ve mně důvěru nebudí. My jsme vůbec neměli možnost podílet se na výběru, nemohli jsme nominace nijak ovlivnit. Jednou z možností je, že bychom navrhli sestavu jiných pěti jmen. Že bychom třeba požádali o rozšíření komise na deset jmen," reagovala v rozhovoru pro IHNED.cz Drtinová.

Osvaldová serveru IHNED.cz řekla, že nabídku přijala vzhledem ke své funkci. "My jsme jako Syndikát novinářů ČR a Komise pro etiku nabídli, že se zasedání účastníme. Proto jsme byli osloveni a já jsem to po dohodě s předsedou syndikátu slíbila," uvedla.

Čásenský, Rupnik a Šmíd odmítli

Ne u všech ale ředitel Dvořák uspěl. Členství v komisi odmítl například bývalý šéfredaktor MF DNES Robert Čásenský. "Vzhledem k tomu, že výstupem komise se budou pravděpodobně zabývat i mí bývalí kolegové, tak já bych jim nechtěl udělat to, aby po 13 letech, co jsem jim šéfoval, se vůči mně museli nějakým způsobem vymezovat. Ať už kladně, nebo nesouhlasně," řekl s tím, že kdyby nabídka přišla o rok později, zřejmě by ji přijal.

Dvořák přemlouval k účasti v komisi také mediálního experta Milana Šmída. Ten byl do konce roku 2012 členem Kolegia generálního ředitele ČT, tedy poradního orgánu, který pomáhal Dvořákovi s dalším rozvojem televize.

Od Šmída ale také přišlo odmítnutí. "Jedním z důvodů je, že už jsem publikoval svůj názor dopředu," řekl serveru IHNED.cz. Odkazuje tak na článek ze začátku listopadu, který zveřejnil na svém serveru www.louc.cz. Konstatuje v něm, že většina připomínek 23 zaměstnanců je účelová a vytržená z kontextu.

Podle něj ale jde v celé kauze o něco úplně jiného. "Celý problém je atmosféra v redakci," tvrdí.

Nabídku odmítl také politolog Jacques Rupnik. Prý nebude během následujících týdnů v Praze.

Dvořák si zároveň kvůli údajné cenzuře nechává zpracovat interní audit. Výsledky by měl mít do 11. prosince, kdy je bude prezentovat na jednání Rady ČT.

Ředitel už dříve prohlásil, že poté vyvodí odpovědnost vůči těm, kdo pochybili, ale i těm, kteří by neprávem poškodili obraz televize.