Rozhodčí soud ve sporu Prahy a stavební firmy Metrostav týkajícím se neproplacených faktur za tunel Blanka rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Největší část této sumy připadá na problematický Trojský most, jehož cena bude 1,3 miliardy korun. Soud tak po více než osmi měsících spor ukončil. Termín otevření tunelu stále není znám.

Praha i firma středeční rozhodnutí soudu přivítaly. "Jsem spokojen, že se spor vyřešil a nic nebrání tomu, aby byl otevřen Trojský most," uvedl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). "Spor byl typický pro dnešní dobu. Na vině je zákon o veřejných zakázkách, který stavařům i investorům svazuje ruce," řekl mluvčí Metrostavu František Polák.

Soud už dřív nařídil Metrostavu dostavět tunel do konce září a Praze zaplatit čtyři miliardy, z toho část dluhu vůči Metrostavu. Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv. Arbitráž umožnila zákonnou cestou proplatit sporné faktury a odblokovala tak vloni Metrostavem pozastavené práce na stavbě, tvrdí TOP 09, která v Praze vládne. Konečný účet za tunelový komplex bude 36,9 miliardy. V průběhu let se stavba prodražila o několik miliard korun.

Otevření klíčové dopravní trasy politici opakovaně odložili, nový termín stále není znám. Hotova je zatím stavební část. Zpoždění ale nabírá instalace technologií, které má dodat firma ČKD Praha DIZ. Mluví se o dubnu příštího roku. "Intenzivně jednáme o tom, abychom termín uspíšili," prohlásil Nouza. Na začátku října město zprovozní jen Trojský most, který je ovšem trojnásobně dražší než ten, který měl podle původních plánů břehy Vltavy v Troji spojovat.

Minulé vedení města, které v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS) stavbu připravovalo, tvrdilo, že náklady na stavbu tunelového komplexu budou 21 miliard korun. Podle stávajícího vedení města ale už tehdy muselo být politikům jasné, že za takovou částku není možné tunel vybudovat. Před volbami v roce 2010 už podle Nouzy věděli, že náklady budou kolem 31 miliard.

Praha kvůli problematickému tunelu Blanka vede arbitráž i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb. Spor se stejně jako v případě Metrostavu týká neproplacených faktur.

Stavba tunelového komplexu začala v roce 2007. Dokončen měl být původně už v roce 2011. Blanka měří přes šest kilometrů. Navazuje na Strahovský tunel a končí mostem v Troji. Je nejdelším tunelem v Česku.