Poslanecká sněmovna ve středu v prvním čtení podpořila návrh, který televizím zakáže vysílat hlasitou reklamu, teleshopping nebo označení sponzora pořadu.

Sankce za prohřešek by se mohla pohybovat od 10 000 až do pěti milionů korun. Návrh ukládá povinnost vysílat reklamu tak, aby hlasitost jejího vysílání nebyla vyšší než hlasitost předcházejícího i následujícího vysílání. Jde o reakci na dlouhodobé stížnosti televizních diváků.

Novelu předložili poslanci ze všech sněmovních politických stran. Původně chtěli, aby ji sněmovna schválila ve zrychleném režimu již v prvním čtení, ale od tohoto návrhu ustoupili. Vláda měla k jejich návrhu připomínky, proto zvolili pomalejší projednávání.

"To nám umožní udělat příslušné úpravy zákona," řekl zástupce předkladatelů Václav Mencl (ODS).

Vláda ve svém stanovisku mimo jiné poukázala na to, že předloha v rozporu s ústavními požadavky nevymezuje konkrétní věci, které by měly být vyhláškou upraveny. Není například jasné, jak by se hlasitost měřila a podle jakých technických norem.

Na dodržování předpisu by dohlížela Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), která by vyhláškou stanovila technické záležitosti a podrobnosti zákazu. Televize by podle novely nesměly vysílat více nahlas ani znělky, které oddělují reklamu a teleshopping od ostatních částí vysílání.

Autoři předlohy odhadují, že kvůli předloze by musela RRTV vynaložit navíc asi 200 000 korun. Musela by hlavně nakoupit novou techniku, aby mohla dodržování normy sledovat.

Vláda předkladatelům také vytkla, že nevyčíslili dopady do provozních nákladů rady, které by přibyla nová agenda, ani do provozních nákladů televizních stanic, které budou muset přizpůsobit svoji vysílací techniku.