Místo dvou linek bude od podzimu jen jedna. To je třeba případ autobusů číslo 198 a 197, které každý den sváží tisíce lidí z Písnice, Lhotky a Braníku směrem k centru města.

Pražští politici se po mnoha letech rozhodli významně zasáhnout do zaběhnutého schématu hromadné dopravy a významně tak ulevit městské kase – slibují úsporu 406 milionů za rok.

Metra se změny nedotknou. Zruší se však tři tramvajové linky (15, 19 a 21) a řada autobusových.

Zástupci města tvrdí, že to většině cestujících přinese víc pohodlí. „Klíčové budou nyní takzvané metropolitní linky, které jezdí především po hlavních tazích a využívá je největší množství lidí. Ty budou jezdit častěji, doprava se tak urychlí,“ slibuje náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek (ODS).

Zároveň by měly vozy jezdit ve špičkách méně naplněné a díky preferencím na semaforech by neměly nabírat významná zpoždění. „Chceme zlepšit kulturu cestování, hlavně na jihu Prahy,“ vysvětluje Nosek.

Víc přestupů, dál na zastávky

Radní však zároveň připouští, že ne všichni cestující budou spokojeni. Někteří pasažéři budou muset za autobusy vážit delší cestu, čekají je i častější přestupy. Třeba na Evropské třídě v Praze 6, kde dnes vedle sebe jezdí tramvajové i autobusové spoje.

Není však zatím jasné, které linky od září zmizí, ani jejich počet.

„Ta čísla by byla zavádějící, protože některé souběžné linky sloučíme, ale množství spojů se to nedotkne. A některé linky se přejmenují,“ vysvětluje prozatímní mlčení Pavel Procházka ze společnosti Ropid, která v hlavním městě organizuje hromadnou dopravu.

Změny mají platit ve zkušebním provozu od 1. září. Pokud se podle dopravních průzkumů osvědčí, můžou s nimi cestující od příštího roku počítat natrvalo.