Autodopravci si od ledna mají připlatit za průjezd po dálnicích, rychlostních silnicích a některých komunikacích první třídy. Ministerstvo dopravy chce zastavit propad množství peněz, které vybírá na mýtném. Podle návrhu, který bude projednávat vláda, by tak od ledna měly sazby stoupnout o necelou desetinu. A vzhledem k poměrně nízkým maržím zřejmě autodopravci vyšší poplatky promítnou do svých cen.

Stát v posledních letech nevyužil možnost zvyšovat mýtné o inflaci, na které se v roce 2010 s dopravci dohodl. "Tím jsme jim v podstatě poskytli podporu, ročně to bylo kolem půl miliardy korun," tvrdí ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Nejvíce, o 9,8 procenta, by měla vzrůst sazba pro ekologicky šetrnější vozidla v emisní kategorii EURO 5 a vyšší. Těch totiž prudce přibývá a v letošním roce je jejich podíl na průjezdech zpoplatněných silnicemi již dvoutřetinový. Mýtné však platí pořád stejné, nejnižší ze všech.

Ještě více se mají sazby zvýšit pro autobusy ze stejné kategorie, o celých třicet procent. Vozy hromadné dopravy totiž mají poplatky výrazně nižší než nákladní auta. "Podpora hromadné dopravy oproti individuální by měla být zachována," oponuje mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Sdružení dopravců však protestuje proti celému zdražení mýtného, není k němu prý důvod. "Platba mýtného má odrážet stav infrastruktury a ten se za poslední čtyři roky rozhodně nezlepšil téměř o 10 procent. Naopak, vzhledem k útlumu investic se spíše zhoršil, navíc naše nejdůležitější komunikace D1 je ochromena dlouhodobou rekonstrukcí a o jejích dálničních parametrech je těžko hovořit," tvrdí Felix.

Ministr Prachař, který sám podnikal v autodopravě a byl i viceprezidentem ČESMAD, prý jejich argumentaci rozumí, ale nepovažuje ji za relevantní. "Samozřejmě že jsou nespokojení, když rostou náklady, to je přirozená věc," říká Prachař, jehož resort spočítal, že zvýšením mýtného stát vybere zhruba o půl miliardy korun ročně více než dosud. V roce 2015 by tak měl získat z mýta 9,4 miliardy.

Hrozí zdražování jízdného

Pro menší dopravce by ale podle Felixe mohlo zdražení představovat závažný problém. "Je to velmi důležitá položka v nákladech a toto zvýšení pro kamion, který hodně využívá českou silniční síť, může znamenat 40 tisíc korun ročně," upozorňuje mluvčí.

Marže v autodopravě nejsou vysoké a dopravci je budou nuceni promítnout do cen pro zákazníky. "Do jisté míry, řekl bych většiny, se to projeví v cenách dopravních služeb. A v současné situaci je poměrně pravděpodobné, že se to rozjede i dále, do cen přepravovaného zboží," míní ekonom David Marek ze společnosti Deloitte. Dopad na inflaci by však podle něj měl být jen minimální.

Ministerstvo dopravy však kromě zdražení navrhuje i dvě věci, které dopravcům uleví - zruší zvýšenou sazbu mýtného, která se platí v pátek mezi 15. a 20. hodinou. A také o čtvrtinu sníží limit uloženého mýtného, po jehož dosažení získají dopravci množstevní slevu. "Snížení limitů pro slevy vítáme a stejně tak zrušení páteční přirážky. Nicméně obě opatření nejsou dostatečné kompenzace k plánovanému navýšení," tvrdí Felix. Dopravci by také chtěli, aby při úpravách mýtného bylo vždy jasné, jak se bude měnit v dalších čtyřech letech.

Prachař má však záměr opačný, sazby chce stanovit vždy na rok. "Vždycky to tak bývalo, jenom díky dohodě uzavřené za Víta Bárty v roce 2010 s ČESMAD to byla taková čtyřletá anomálie," říká ministr. Jeho návrh nyní na vládě prochází připomínkovým řízením, Prachař však neočekává, že by se měl zásadně měnit.