Volební štáb Miloše Zemana vsadil před finálovou bitvou o Hrad znovu na billboardy a musel přitom sehnat hodně levné obchodní partnery.

Obřích reklamních ploch, které patří k nejnákladnějším položkám v každé kampani, totiž pronajal čtyřnásobně víc než soupeři z týmu Karla Schwarzenberga a přesto je podle předběžných odhadů vyjde kampaň pro druhé kolo prezidentské volby o více než dva miliony korun méně.

"Je to zarážející, ale nepátráme po tom, jak je to možné," uvedl Marek Pražák, mluvčí kampaně Karla Schwarzenberga. Dodal přitom, že výdaje na propagaci jejich kandidáta před druhým kolem přesáhnou sedm milionů korun.

Mluvčí Zemanovy kampaně Hana Burianová hovoří o nižší částce. .„Předpokládané výdaje za druhé kolo budou přibližně 5 milionů korun,“ sdělila.

Zeman vs. kníže

Co kdo použil v rámci propagace před 2. kolem?

Miloš Zeman

cca 900 billboardů po celé ČR

20 000 plakátů

50 000 podpisových karet M. Zemana

20 000 propisovacích tužek

20 000 klíčenek/žetonů do nákupních košíků + další drobné propagační materiály

internetová kampaň a posílení sociálních sítí

odhadované náklady na 2. kolo: 5 milionů korun (na celou kampaň 25 milionů korun)

Karel Schwarzenberg

266 billboardů

12 000 plakátů v malých a středních městech

500 nosičů v telefonních budkách

vlastní noviny „Karloviny“ v nákladu 50 tisíc kusů

odhadované náklady na 2. kolo: více než 7 milionů korun (na celou kampaň 31 milionů korun)

Zemanovci podle Burianové vylepili před druhým na devět stovek billboardů a zároveň nechali vytisknout dvacet tisíc plakátů. Naproti tomu Schwarzenbergovi lidé tvrdí, že jejich kandidát má po celé zemi 266 billboardů a zhruba dvanáct tisíc plakátů.

Luxusní cena pro Zemana

Na rozdílné ceny billboardů upozornil i server Lidovky.cz, který porovnával náklady v prvním kole prezidentské volby.

Podle něj vyšel pokladnu volebního štábu Karla Schwarzenberga pronájem jednoho billboardu takřka na dvojnásobek toho, co zaplatil štáb Miloše Zemana. Zatímco Schwarzenberg zaplatil za měsíční pronájem plochy 5 350 korun, Zemana vyšel jeden billboard na zhruba 3 000 korun. Odborníci takovou cenu označili jako „luxusní“.

Oba štáby přiznávají, že při zadávání inzerce dostaly slevy. Přesnější číslo ale dodali jen lidé Karla Schwarzenberga. „Dostali jsme slevy od všech vydavatelů, v průměru 39,2 procenta oproti ceně obvyklé,“ uvedl mluvčí kampaně Marek Pražák.

Hana Burianová od Zemanovců odpověděla pouze v obecné rovině: „Jedná se buď o množstevní slevy, anebo o ceny obvyklé.“

Nejasné toky peněz

Jde tak o další nepříliš konkrétní informaci, která se dá přidat do sady neprůhledných toků peněz provázejících celou předvolební kampaň Miloše Zemana. Ta byla protikorupční organizací Transparency International vyhlášena jako druhá nejneprůhlednější, horší byla už jen kampaň Jany Bobošíkové.

K objasnění veškerých penězovodů na podporu Miloše Zemana nepomohl ani zákonem určený transparentní účet pro každého prezidentského kandidáta. Zeman i jeho lidé vytrvale odrážejí snahy o přesnější komentář k jednotlivých položkám a sponzorským darům.

Například server Aktuálně.cz upozornil, že na Zemanův účet vedený od konce loňského září přibylo více než půl milionu korun, aniž by bylo jasné, kdo peníze poslal. Jde o vklady v hotovosti v řádu desítek tisíc korun, nejčastěji 20 tisíc korun.

„To, že není prokazatelné, kdo jsou tito dárci, je jasný příklad neprůhlednosti kandidáta," řekl Aktuálně.cz ředitel Transparency International David Ondračka. „Lze proto důvodně spekulovat, že jsou to podezřelé peníze,“ dodal.

Předčasná kampaň

Další nesrovnalosti ve financování jsou ukryté v načasování kampaně. Miloš Zeman ji spustil už v srpnu a doprovodil ji masivní smrští billboardů a letáků do domácností. Jenže transparentní účet si otevřel až při oficiální registraci kandidatury na ministerstvu vnitra v září, tudíž financování reklamních akcí z druhé poloviny prázdnin nelze na prezidentském účtu dohledat.

Lidé ze Zemanova štábu už dříve uvedli, že do začátku září měl Zeman k dispozici asi 3,4 milionu od SPOZ a občanského sdružení Přátelé Miloše Zemana. Mluvčí kampaně Hana Burianová zároveň ujistila, že všechny částky budou zahrnuty do limitu financování kampaně.

Zemanovi lidé odhadují, že celá kampaň je vyjde na 25 milionů. Mluvčí kampaně Karla Schwarzenberga Marek Pražák uvedl, že jejich výdaje dosáhnou zhruba 31 milionů korun.