Před volbami se ukazuje, že téměř žádná politická strana neumí využívat sociální sítě. Často sdílejí jen články z ostatních médií a prezentují volební program.

Tím ale potřebnou odezvu u uživatelů nezískají. "Musí umět vyvolat diskusi, otvírat témata a následně být v diskusi aktivní. Plus vždy zafunguje nebrat se smrtelně vážně a komunikaci odlehčit," říká marketingový odborník Ondřej Obluk z Ogilvy & Mather.

Z příspěvků většiny stran je cítit, že jsou nucené, chybí jim vtip a nadhled. "Je bohužel hodně vidět, že strany sociální sítě využívají, protože mají pocit, že musí, že se to od nich očekává," tvrdí Martin Ježek z Inspiro Solutions.

Strany proto mají raději billboardy než internet.

Často se ale také stává, že ze sociálních sítí dělají inzertní plochu. "Problém, který vidíme i u našich klientů, je neochota do sociálních sítí investovat. U stran je to stejné. A když už se rozhodnou tu fanpage založit, předají její správu PR oddělení jako další místo, kam pouze posílají novinky a nahrávají fotky. Facebook prostě není plocha, na kterou se nalepí vizuál stejně jako na billboard," dodává Jan Binar ze společnosti McCann.

Podle expertů si v komunikaci na sociálních sítích vede nejlépe hnutí ANO a TOP 09, naopak ODS, ČSSD či KSČM zaostávají.

Na profil ODS nelze přidávat příspěvky

ODS cílí před volbami na mladé, vypovídá o tom i její kampaň #Volím_pravici. Komunikaci na Facebooku ale příliš nezvládá.

Každý den přidává fotku se sloganem z kampaně. Profil ale zásobuje i videi, na kterých prezentuje program. "ODS na Facebooku hodně sází na videoobsah, který ale kvůli zpracování není zrovna lákavé ani zábavné sledovat. Navíc fanoušci ani nemají možnost na fanpage něco napsat," říká Jan Binar z McCann.

Upozorňuje tak na fakt, že zatímco na profily ostatních stran mohou fanoušci vkládat příspěvky, ODS má tuto funkci zablokovanou.

Strana ale nabízí funkci, aby se lidem na profilové fotce zobrazovalo logo ODS.

ČSSD si plete sociální sítě s blogem

Komunikaci na sociálních sítích podle odborníků zcela nezvládá ČSSD. Zaplňuje je pozvánkami na setkání s politiky a plakáty s předvolebními sliby.

Ráda sdílí i články z oficiálního webu strany.

"ČSSD zvládá udržovat na Facebooku umírněnější atmosféru ve srovnání s ODS nebo TOP 09. Nepřichází ale s žádným konkrétním přístupem, který by sociální sítě využil. ČSSD vyniká velkým množstvím kvalitního obsahu na oficiálních blozích. Ten ale nemá formu využitelnou pro sociální média," říká Martin Ježek z Inspiro Solutions.

ANO boduje. S dvaceti příspěvky denně už to ale přehání

Naopak pozitivně hodnotí experti hnutí ANO. Na facebookový profil přispívají i kandidující osobnosti, hnutí zde láká na živé přenosy ze setkání s občany, svými statusy vyzývá k diskusi a přidává fotky sportovců a podnikatelů, kteří hnutí podporují.

"Velkým překvapením je hnutí ANO, které sází na osobnost Andreje Babiše a jeho vyjadřování ke konkrétním problémům. Facebookový profil servíruje zajímavý obsah a podává ho nenucenou formou. Otázkou je, jestli profil není trochu moc ukecaný a není toho obsahu příliš mnoho, když do voleb zbývá ještě dost času," zamýšlí se Jan Binar z McCann.

Jsou dny, kdy ANO přidá denně i dvacet příspěvků.

Odborník Martin Ježek z Inspiro Solutions hodnotí komunikaci jako svěží. "Lze sice předpokládat, že mažou komentáře, ale negativní konstruktivní komentáře jsou ponechány, a tak vzniká poměrně výjimečný pocit zdravé diskuse s převažujícím pozitivním tónem," říká.

TOP 09 už má zkušenosti z kampaně s Karlem

Kladné ohlasy má také kampaň TOP 09. Strana zabodovala především před prezidentskou volbou, kdy dokázala na Facebooku zmobilizovat voliče.

"Líbí se mi nadsázka v provedení TOP 09. I když někdo určitě může namítat, že to už tu bylo. Ale co tu ještě nebylo?" ptá se Tomáš Nádr z Havas Wolrdwide Digital.

TOP 09 v úterý spustila kampaň, kdy předsedu strany Karla Schwarzenberga stylizovala do role agenta 009. Paroduje tak Jamese Bonda.

"Hodně čerpají ze základu, který si vytvořili v průběhu prezidentské kampaně. Komunikace ale zatím postrádá víc než zpravodajství," říká Jan Binar z McCann.

SPOZ nabízí možnost nahradit Zemana na korespondenčním lístku

Zemanovci nabízejí uživatelům Facebooku unikátní možnost vytvořit si parodii na billboardy, které nyní zaplavily republiku. Na místě poštovní známky bude místo prezidenta Zemana fotka daného člověka.

Obsahem profilu SPOZ jsou především sdílené články z oficiálního webu strany nebo texty z ostatních médií. Nedílnou součástí jsou i fotky ze sbírání podpisů pod petici nebo snímky z návštěv Miloše Zemana po republice.

"Při hledání zemanovců je lepší skončit na stránce Kateřina Zemanová - oficiální stránka nebo na některé z fanouškovských stránek Veroniky Zemanové (modelka a herečka - pozn. red.). Je to minimálně zábavnější," tvrdí Tomáš Nádr z Havas Worldwide Digital.

Překvapiví zelení a piráti

Nádr zároveň chválí Stranu zelených a Českou pirátskou stranu.

"Jsou paradoxem k většině velkých politických uskupení. Obě strany dokazují, že sociální média nejsou otázkou horentního rozpočtu a zároveň se na nich dá dělat kampaň zajímavě a poutavě. Pro Pirátskou stranu jsou již z podstaty uskupení sociální média přirozeným prostředím a na jejich profilu je to jasně vidět," říká.

Podivný obraz bloku Hlavu vzhůru

Ostatní strany na sociálních sítích zapadají. Například obsahem Facebooku KDU-ČSL jsou hlavně fotky předsedy Pavla Bělobrádka s významnými politiky nebo snímky z kontaktní kampaně.

KSČM převážně sdílí články z oficiálního webu strany a kritizuje ostatní partaje.

Prosadit se na sociálních sítích nejde ani bloku Hlavu vzhůru. "Sice si snaživě založili profil na Twitteru, YouTube a dokonce Flickeru, nicméně Twitter účet byl suspendován samotným Twitterem, na YouTube je jediné video a na Flickeru jediná galerie. Celá prezentace tak vytváří poměrně podivný obraz strany," dodává Martin Ježek z Inspiro Solutions.

Nevýrazný je také profil hnutí Úsvit Tomia Okamury. Staví především na fotografiích lídra a jeho výrocích.

Co čekat dál? Vtažení Zemana na Facebook

Do voleb zbývá měsíc. Většina oslovených odborníků se nedomnívá, že strany přijdou na sociálních sítích ještě s nějakým ohromujícím prvkem.

Podle Ondřeje Obluka z Ogilvy & Mather ale někdo použije jako téma prezidenta. "Kampaň se zatím nedostala do horké fáze, ale podle mě je jen otázkou času, kdy někdo jako téma vtáhne na sociální sítě prezidenta Zemana. Ať už na straně jeho odpůrců či podporovatelů," míní.

Tomáš Nádr z Havas Wolrdwide Digital dokonce doufá, že už strany s žádným nápadem nepřijdou. "Pokud si vybavím například Hovory od bazénku Zdeňka Škromacha, které měly svou blbostí našlápnuto mezi virální hity, rád bych věřil, že nás strany už ničím dalším nepřekvapí. Ale to bych byl velmi naivní," dodává.

Projděte si vyjádření marketingových expertů: