Za zemědělské pozemky, přes které stát naplánuje stavbu dálnic nebo obchvatů, možná majitelé získají až patnáctkrát více než nyní. Vyšší ceny by je měly podle plánů ministerstva dopravy motivovat k tomu, aby vlastníci pozemky prodali rychleji a nezdržovali tak výstavbu.  

Návrh ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) ve středu schválila vláda a nyní ho musí odhlasovat poslanci. Prachař ho chce prosadit hned v prvním čtení. 

Za metr čtvereční zemědělské půdy by tak mohli majitelé získat až 525 korun jako bonus k ceně stanovené znaleckým posudkem. Doposud je možné vyplácet bonusy v rozmezí od osmi do 35 korun za čtvereční metr. 

Právě neochota majitelů prodat své pozemky brzdí některé významné stavby. Příkladem může být dálnice D11, která končí těsně před Hradcem Králové, nebo rychlostní silnice R35. Pokud majitelé na výkup nepřistoupí, může stát pozemky vyvlastnit.

Dnes mají lidé podle zákona nárok na částku, kterou určí znalecký posudek, plus 100 procent navíc. Podle navrhované změny by to ale mohlo být až o 1 500 procent více.

„Praktické zkušenosti při aplikaci zákona nicméně ukázaly, že z různých důvodů je výše bonusu u zemědělské půdy ne zcela dostatečná s ohledem na předpokládané motivační účinky,“ uvádí se v předkládací zprávě. Cena se zvýší pouze u zemědělských pozemků, u stavebních zůstane stejná, tedy maximálně o 15 procent více, než je znalecky stanovená cena.

Cílem změny je hlavně zefektivnit přípravu a výstavbu dopravních staveb nebo zamezit účelovému získávání zemědělské půdy, kterou následně stát mnohem dráže vykupuje jako stavební pozemky. Více by se také měl zohlednit skutečný stav a hodnota vykupované nemovitosti. 

Několik stovek vyvlastňovacích řízení se podle Prachaře vede například u rychlostní silnice R35. Novelu považuje za velmi důležitou, protože by podobným případům mohla předejít.

Například u dálnice D11, která má pokračovat od Hradce Králové do Polska, je podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové zhruba 80 procent pozemků vykoupeno za ceny stanovené původní právní úpravou.  

"Dalším konkrétním příkladem je stavba I/16 Nová Paka - obchvat, problémy s výkupy řešíme i na R35, D3 a na všech ostatních chystaných stavbách," uvedla Vápeníková. Výkupy pozemků se podle ní týkají přibližně 1 200 majitelů půdy. "Třetina vlastníků byla již oslovena a obeslána návrhem kupní smlouvy. Ostatní budou osloveni v nejbližších měsících," uzavřela. 

Ceny to nezvýší

Současná právní úprava platí od loňského ledna. Podle Prachaře sice zabránila spekulativnímu získávání pozemků, proces výkupu ale nijak neurychlila. Spíše naopak. 

Navýšení výkupních cen podle ministra nijak dramaticky náklady státu na dopravní stavby nezvýší. Podíl ceny pozemku se průměrně pohybuje mezi 1,3 až 1,7 procenta celé stavby.