Za metr čtvereční zemědělské půdy, na které má stát například dálnice, majitelé brzy dostanou až patnáctkrát více než teď. Podle ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) to urychlí přípravu staveb o měsíce, až rok.

V pátek novelu schválili poslanci, teď míří do Senátu. Podle Prachaře by se pozemky mohly za nové ceny vykupovat už na podzim. Celkovou cenu staveb to podle něj ale zvedne minimálně. 

"Největší spektrum těchto pozemků je na silnici R35, to znamená alternativní dálnici D1 mezi Hradcem Králové a Olomoucí," uvedl Prachař na otázku, kterých pozemků se nové výkupy dotknou jako první. 

Majitelům pozemků chcete nabídnout osmi- až šestnáctinásobek výkupní ceny. O kolik to prodraží výstavbu silnic a dálnic?

Musíme vycházet z toho, že cena zemědělské a lesnické půdy, o kterou se tady jedná, má v současné době stanovené ceny v rozmezí zhruba od pěti do 35 korun za metr čtvereční.

Pokud bychom uplatnili bonifikaci osminásobku, případně ve výjimečných případech šestnáctinásobku, a udělali bychom si analýzu pro jednotlivé typy komunikací, dálnic nebo rychlostních komunikací, kde náklady na kilometr jsou rozdílné, u dálnic předpokládáme zhruba cenu 300 milionů na kilometr, u rychlostních komunikací nebo silnic I. třídy jsme v cenách kolem 180 milionů za kilometr, tak takovéto zvýšení výkupních cen se projeví v rozmezí od dvou do tří procent celkové ceny stavby.

Na druhou stranu, když dnes děláme výběrová řízení, tak dosahujeme nižších cen proti předpokládaným rozpočtovým nákladům zhruba o 30 procent. Takže zvýšení výkupních cen se žádným způsobem výrazně neprojeví v cenách výstavby silnic.

Ceny se od 1. ledna 2013 snížily proto, aby se zabránilo účelovému získávání půdy. Jak tomu zabráníte teď, když chcete ceny mnohonásobně zvýšit?

Zákon číslo 416 to už jednoznačně vyřešil, když řekl, že půda pro dopravní stavby se vykupuje tak, jak je vedená v katastru, to znamená jako zemědělská půda. Dříve, když byla v územním plánu zemědělská půda a vědělo se, že tam povede komunikace, tak se prodávala už za ceny stavebního pozemku. 

Na druhou stranu bonus, který byl 100 procent, při standardních cenách de facto demotivoval lidi k dobrovolnému prodeji a my jsme byli před několika stovkami vyvlastňovacích řízení, která třeba u obchvatu Kolína trvala čtyři roky. Takže jsme se snažili jenom narovnat ceny před účinnost zákona před 1. 1. 2013 a z deseti korun obecně děláme stokoruny.

Spíše šlo o to, že když teď dáte lidem přibližně osminásobek, jestli to nepovede opět k tomu, že se tu bude  s pozemky spekulovat?

Nemůže, protože pořád vykupujeme zemědělskou půdu. My měníme jenom to, že z deseti korun za metr čtvereční při osminásobku uděláme osmdesát. A to je celá pointa, nic jiného v tom není.

Vyvlastňovací řízení je pořád platné, takže můžeme v případech, kdy se vlastník rozhodne, že nabídku nepřijme, jít do procesu vyvlastňování. Jenom jejich počet razantním způsobem poklesne.

Co bude s pozemky, které jsou už teď ve vyvlastňovacím řízení? Nabídnete majitelům nové ceny?

Na to nedokážu odpovědět. Tam, kde nebylo zahájeno vyvlastňovací řízení, předložíme nové smlouvy. Tyto smlouvy bude připravovat Ředitelství silnic a dálnic, nikoliv pověřené organizace, jak to dělaly doposud. Teď se budeme snažit, aby to vykupovaly přímo jednotlivé závody ŘSD. A tam, kde to vyvlastňovací řízení probíhá, tak to je otázka spíš právního postupu. O jeho zastavení musí rozhodnout ti, kteří vyvlastňovací řízení provádějí, to znamená úředníci obcí s rozšířenou působností.

Kdy může novela začít platit?

Snažíme se, aby to Senát projednal na své červencové schůzi, potom to jde k podpisu prezidenta. Nemáme žádné signály, že by prezident měl tuto dílčí novelu vetovat. Po vyjití ve Sbírce zákonů počítejme optimisticky v září. To znamená, že už na podzim bychom mohli vykupovat podle této platné novely, a využít tak finanční prostředky, které máme alokované ve Státním fondu dopravní infrastruktury, kde na přípravu, to znamená projektové práce a výkup pozemků, máme v letošním roce alokovaných 38 miliard korun. Stejně tak v roce 2015 a 2016. A do toho se určitě vejdeme.

Kterých pozemků by se to mohlo dotknout jako prvních?

Největší spektrum těchto pozemků je na silnici R35, to znamená alternativní dálnici D1 mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Tam je problém největší.

Celá novela má za úkol především urychlit výstavbu takovýchto staveb. O kolik by se mohl podle vás čas stavby zkrátit?

Dáváme si takovou ambici, že by se výstavba zejména přípravných projektových prací a podkladů pro územní řízení mohla urychlit v řádu několika měsíců, v některých případech i o rok.

Je osminásobek dostatečnou motivací, aby lidé své pozemky prodali?

Je to dostatečná motivace, ale znovu říkám, musí se odrážet od toho, jaká cena je v daném katastrálním území. To znamená, že pokud je tam cena pět korun, tak osminásobek nemusí stačit, a proto je tam možnost zvýšení na základě výjimky ministrem dopravy.

Pokud se lidé rozhodnou do 60 dní, tak získají vyšší cenu, než když se budou rozhodovat 75 nebo 90 dní. Není to na ně až příliš velký nátlak?

Není. My je chceme motivovat v čase a oni jsou svobodní, mají právo se rozhodnout. Samozřejmě musíme dát jasný signál, že pokud se rozhodnou prodat svůj pozemek ve zkrácené lhůtě, dostanou víc. A to je smyslem.

Kdo bude rozhodovat o bonusech? Podle opozičních poslanců může například zvýšení na šestnáctinásobek dávat značný prostor pro korupci.

V interním pokynu jsou naprosto jasně stanoveny kompetence. Co se týče šestnáctinásobku, tak ředitelství investorské organizace musí ministrovi dopravy doložit  žádost doloženou cenami v dané lokalitě, písemně zdokumentovanou, aby bylo možné výjimku udělit. Systém je naprosto transparentní a zdokumentovatelný.

Pokud někdo bude mít kompetenci rozhodnout podle naprosto jasného předpisu o udělení bonifikace, tak je za tím ta konkrétní osoba, to znamená, že se snažíme to celé ztransparentnit.

Budete zveřejňovat, kolik a kde jste za pozemky zaplatili?

My s tím nemáme problém. Otázka je, jestli je to nutnost a jestli ten, kdo nám pozemky prodává, bude souhlasit, abychom se nedostali do problémů, že zveřejňujeme některé citlivé údaje.

Co když se teď ozvou lidé, kteří své pozemky prodali před časem za nižší cenu, a přijde jim to nespravedlivé?

Vždy musíme záležitosti posuzovat v rámci platných zákonů a bohužel retroaktivita není možná.

Máte srovnání toho, jak výkup pozemků funguje v zahraničí?

Ne, takové informace nemáme. Ale jenom když si srovnám Rakouskou spolkovou republiku a přepočtu to na euro, tak určitě se ty pozemky neprodávají v řádu několika desítek centů. Protože ceny, které jsou dnes u nás, nedosahují ve většině případů ani jednoho eura. A je skutečně trapné, když cena jednoho metru čtverečního pod dopravními stavbami pro stát je levnější než jednorázový poplatek na veřejném WC.