Je spojení "bez čerstvýho chleba" pravopisně správné? Které slovo má více významů? Kolik bonbonů Adéle zůstalo, když snědla třetinu z osmnácti? Je správnější Do you speak German?, anebo Are you speak German?

Čeští školáci už druhým týdnem zjišťují, jak jsou na tom se základními znalostmi z češtiny, matematiky, angličtiny a němčiny. Z plošného testování žáků 5. a 9. ročníků základních škol a víceletých gymnázií, které má na starosti Česká školní inspekce, je už nyní patrné, že většina z nich by z testu dostala lepší známku než čtyřku.

Dvě třetiny školáků totiž už po několika odpovědích postoupily do náročnější úrovně testování. Největší rezervy mají v matematice.

"Řekněme, že lehká úroveň testu je na úrovni znalostí čtyřkaře. Když si žák vede dobře, systém ho automaticky převede do náročnější verze testu. Je to tak proto, aby žák měl zpětnou vazbu a věděl, kde je dobrý, ale i kde by měl ve studiu přidat," vysvětluje mluvčí inspekce Libor Vacek.

První výsledky se žáci dozvědí hned poté, co test na počítači dokončí. Podrobnější rozbor dostanou následující den. Testování nemá ukázat, který žák nebo škola je lepší či horší, ale jak si vede oproti průměru.

Testy chtělo 3700 škol

Testy začaly školy vyplňovat 21. května, ty poslední by jej měly zvládnout 8. června. Dosud se zapojilo přes 94 procent z celkem 3700 základních škol a odpovídajícího ročníku nižších gymnázií.

"V některých případech, v řádu jednotek, jsme školám umožnili, aby mohly testy dělat znova," uvedl Vacek. V prvních dvou dnech testování totiž počítačový systém nezvládl nápor a některé školy musely na připojení čekat tak dlouho, až testování vzdaly.

S plošným testováním žáků inspekce přišla poté, co se dlouhodobě ukazuje, že čeští žáci jsou se znalostmi i výkony pod evropským průměrem. Cílem je tento trend zvrátit. Rodiče některých dětí se ale proti testování ohradili. Tříletý projekt vyjde na 300 milionů korun, samotné testování pak stojí 92 milionů. Peníze jdou z EU.

Základní test z matematiky pro žáky 9. třídy

Do každého pytlíku dala Jana 5 červených, 3 žluté a 6 zelených bonbonů. Když připravila pytlíky pro své kamarádky, spočítala, že spotřebovala 27 žlutých bonbonů. Kolik spotřebovala celkem zelených bonbonů?

42
9
45
54

Jaký je správný slovní popis výrazu 2x(x-y)?

rozdíl čísla dvě a součin čísel y a x
dvě x mínus y
součin čísla dvě a rozdílu čísel x a y
x mínus y plus dvě

Kolik gramů je pět třetin z 2,1 kilogramu?

1 260 g
700 g
7 000 g
3 500 g

Do jaké výšky ode dna dosahuje voda v akváriu tvaru kvádru, jestliže má dno akvária rozměry 4 dm a 3 dm a v akváriu je celkem 36 litrů vody?

3 dm
9 dm
6 dm
12 dm

Jakým číslem musíme vynásobit dané číslo, abychom je zvětšili o 5 %?

0,95
0,05
1,5
1,05

Za deset sešitu zaplatíš 200 Kc. Za 5 propisek zaplatíš 80 Kc. Kolik korun zaplatíš za tri sešity a jednu propisku?

16 Kč
280 Kč
20 Kč
76 Kč

Jaký bude výsledný objem kapaliny, smícháme-li 3 hektolitry kapaliny s 200 decimetry krychlovými téže kapaliny?

3 200 litrů
23 hektolitrů
5 metrů krychlových
0,50 metru krychlového

Které z těles odpovídá následujícímu popisu: Těleso má dvě podstavy, které tvoří n-úhelník, plášť tělesa tvoří n obdélníku.

hranol
jehlan
válec
kužel

Máme danou úsečku a o délce 6 cm. Která z následujících dvojic úseček muže s touto úsečkou vytvořit trojúhelník?

b = 7 cm, c = 8 cm
b = 3 cm, c = 3 cm
b = 5 cm, c = 12 cm
b = 8 cm, c = 2 cm

Který z následujících číselných výrazů má největší absolutní hodnotu?

4 + 5 – 8
–4 – 5 + 8
4 – 5 + 8
4 – 5 – 8


 

ZKONTROLOVAT

Pozn.: Správné odpovědi se po zkontrolování podbarví zeleně.

Celé znění textů najdete na stránkách České školní inspekce.