V testech 5. a 9. tříd, které se pokusně ověřovaly v posledních dvou letech, dopadly nejhůře školy s vysokým podílem problémových žáků, s nekvalifikovanými kantory a celkově nepříliš dobrým prostředím.

Uvedla to Česká školní inspekce ve své výroční zprávě. Nejlépe skončily školy z Prahy, Jihomoravského a Zlínského kraje, nejhůře z Libereckého, Karlovarského a Ústeckého.

Školy s podprůměrnými výsledky v testech měly vysoký podíl žáků ze sociálně vyloučených oblastí a dětí s poruchami učení a dalšími specifickými potřebami. Požadovaná odborná kvalifikace chyběla v těchto školách více než čtvrtině kantorů, menší podíl vyučujících byl také zkušený v práci s počítači.

Naopak až čtvrtina pedagogů vyučujících na rizikových školách patřila mezi začínající.

Co se týká nejlepších škol, zde byla situace přesně opačná. Zkušení učitelé s praxí, z nichž mnoho bylo zběhlých v práci s počítači a aktivních při vytváření vlastního vzdělávacího programu školy. Ve školách bylo zjištěno dobré školní klima, tedy celková atmosféra ve škole a vzájemná komunikace. Mezi žáky bylo minimum problémových dětí.

Analýza ukázala, že velká část žáků základních škol uspěla v úlohách společné části testu českého jazyka lépe než jejich vrstevníci z víceletých gymnázií, uvedla také inspekce.

"Česká školní inspekce navrhuje legislativně zpřísnit přijímání žáků do víceletých gymnázií, popřípadě zvážit zkrácení délky vzdělávacího programu víceletých gymnázií, a to na šestiletý cyklus," konstatovali inspektoři.

Testy mají ověřovat minimální úroveň znalostí z matematiky, češtiny a cizího jazyka. Pilotně se budou zkoušet ještě letos. Naostro mají začít testy fungovat v roce 2014. Tříletý projekt vyjde na 300 milionů korun, samotné testování pak stojí 92 milionů.