V letošních maturitních testech nejsou rovnoměrně zastoupeny jednotlivé okruhy, testy tak možná neodpovídají takzvanému katalogu požadavků.

Tvrdí to spolek EDUin, který se zabývá školstvím. Podle maturitního centra Cermat je ale skladba testů v pořádku, zpětně je posoudila i komise odborníků. V případě pochybení by se mohlo upravit hodnocení.

"Zatím zveřejněné testy společné části státní maturity pravděpodobně neobsahují nekorektní či sporné úlohy," uvedl Tomáš Feřtek z EDUinu. "Velké pochybnosti ale vzbuzuje složení testů," dodal.

Například u matematiky katalogy požadavků, které jsou pro Cermat závazné, předepisují deset až 20 procent úloh na úpravu algebraických výrazů. V letošním testu jich ale bylo mnohem víc.

Naproti tomu na stereometrii byla letos jen jedna úloha, ačkoliv podle katalogů jich má být také až 20 procent.

V češtině je zase podle EDUinu k vyřešení dvou úloh potřeba využít znalosti z jiných předmětů. To sice odpovídá katalogu požadavků, problém ale je, že žáci prý měli prokazovat znalosti třeba z dějepisu, který se například na technických středních školách učí minimálně.

"Obě zmiňované úlohy byly do didaktického testu z českého jazyka a literatury zařazeny na základě katalogu požadavků pro český jazyk a literaturu - základní úroveň obtížnosti, jsou s ním zcela v souladu," uvedl ale Cermat.

 

Nezávislou komisi odborníků, která bude posuzovat případné stížnosti maturantů, sestavilo i ministerstvo školství. Reagovalo tak na rozsudek Nejvyššího správního soudu, podle něhož se úřady i soudy při přezkumech výsledků nespokojených maturantů musejí v odůvodněných případech zabývat nejen formální správností celé procedury, ale i samotným testem a námitkami maturantů proti hodnocení.

Výsledky testů dostanou maturanti do 15. května. Od 16. začínají ústní zkoušky.