Nové dopravní stavby nebudou. Nové části dálnice D3 nebo rychlostní komunikace R35 stát kvůli nedostatku financí zatím nepostaví.

V bezprostředním ohrožení je i dokončení dálnice D47. Řada obcí také nemůže počítat s vybudováním obchvatů.

Jak to konkrétně vypadá s výstavbou nových dopravních staveb v Česku teď? Ptejte se ministra dopravy Gustáva Slamečky.

Slamečka byl hostem on-line rozhovoru serveru iHNed.cz.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jan Pícha
Dobrý den Pane ministře. Je přirozené, že s nastupující krizí se musí šetřit, na druhou stranu investice do infrastruktury a dopravních staveb mají multiplikační efekt, který by znovu mohl nastartovat růst napříč sektory (těžební a výrobní průmysl, služby, apod.) Momentálně studuji na Taiwanu a místní vláda volí právě tutu cestu, která se jim v minulosti již několikrát osvědčila. Zároveň však rozumím nutnosti dodržet rozpočtovou discilpínu. Prosím o Váš názor. Děkuji
Ostravák
Dobrý den.Prosim vás ,proč se do Ostravy - třetího největšího města v republice ,dělá dálnice 20 a kdoví kolik let? Děkuji.
Různé důvody - příprava, nedostatek financí. Slibuji, že do konce roku se dálnice zprovozní.
Gustáv Slamečka
Martin Myška
Pokud se nedostaví dálnice na severu Moravy, budou zrušena zpoplatnění kousků dálnic např. mezi Ostravou a Frýdkem- Místkem? Jsou to hezké kusy cesty, ale návaznost na dálniční síť v ČR a Evropě je bohužel žádná !
Zpoplatněné úseky se rušit nebudou. Ostrava bude napojena na dálniční síť do konce roku.
Gustáv Slamečka
Helena z Prahy
Dobrý den pane ministře, proč nečerpáte zkušeností ze Slovenska, kde se velice dobře daří stavět dálnice a obchvaty? Jak je to možné?Máte opravdu zájem jako Slovák, aby se v Česku vůbec stavělo? Děkuji.
Slovensko rozběhlo ambiciózní program tzv. PPP projektů. Jsem se slovenským ministrem dopravy v intenzivním kontaktu. Také ještě nemají vyhráno, mají uzavřené smlouvy, ale nemají zatím uzavřené smlouvy na finance. V České republice je problémem zákonná úprava o vyvlastnění pozemků, pokud nebude schválena její úprava, kterou v brzké době předložím, nemůžeme postupovat dle slovenského modelu.
Gustáv Slamečka
Arnošt
Proč se šetří jen na silnicích, ačkojiv se na nich odehrává 90% přepravy osob a 70% přepravy nákladu a ne na investicích do železnic?
Dobrá poznámka. Mediálně se pranýřují dálnice, stejné firmy stavějí i železnice, úspory budou i tam.
Gustáv Slamečka
Petr Petr
Dobrý den, kdy by podle Vás mohl být dokončen Pražský okruh?
Nechci věštit. Bude záviset na penězích. Odpovědět mohu jen ohledně propojení dálnic D1 a D5 - bude to v příštím roce. Jinak okruh je naší top prioritou.
Gustáv Slamečka
Rybiz
dobrý den, je v ohrožení výstavby také rychlostní silnice mezi vsetínem a valašským meziříčím, děkuji Rybíz Černý
Při současném stavu rozpočtu jsou ohroženy prakticky všechny rozestavěné a plánované úseky v celé České republice s výjimkou staveb financovaných z evropských prostředků.
Gustáv Slamečka
jaja
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak budete řešit dostavbu dálnice D11 do HK. Chybí už jen "kousek". Domluva s majitelkou nebude asi nikdy možná. Osobně bych vyvlastnil za tržní hodnotu. Můj názor, děkuji za Váš.
U paní Havránkové budeme postupovat dle platných zákonů ČR. Vámi navrhovaná možnost je součástí takového postupu.
Gustáv Slamečka
parental advisory
Dobry den. Nenastal konecne cas udelat poradek v zadavani verejnych zakazek? Nikdo dosud nevysvetlil proc stavime nejdrazsi dalnice v Evrope, pritom kvalita nasich silnic je bidna...
Nejdražší dálnice rozhodně nestavíme. Tendry jsou postaveny dle zákonů ČR a evropské legislativy. Vyhrávají v nich ti, kteří nabídnou nejlepší nabídku.
Gustáv Slamečka
Megabus
Zdravím Vás. Stane se R35 (Opatovice nad Labem -Mohelnice) opět místní "pardubickou" záležitostí nebo zůstane nutnou a preferovanou alternativou D1? 2.otázka - kdy přestane nesmyslné dělení dálnic na R a D? Díky.
R35 je celorepublikovou prioritou jako alternativa dálnice D1. Co se týká sjednocení norem D a R, to je součástí mého krizového plánu, jak snížit náklady na výstavbu.
Gustáv Slamečka
David
Pěkný den, rád bych uvedl, že země, které podpořily masivní výstavbu dálnic a rychlostních silnic, radikálně podpořily rozvoj a výkon svých ekonomik. Dovolte mi tudíž dotaz: a) proč Váš resort nejvíce škrtá, a proč se tomu neděje tak razantně v jiných oblastech (např. u MPSV). b) jaký je Váš dlouhodobý recept na to, aby bylo možné rychle a efektivně stavět dálnice? A jaký by byl výsledek tohoto Vašeho receptu, pokud byste teoreticky byl ministrem po dobu následujících 2 funkčních období? Děkuji David
Rozpočet Ministerstva dopravy byl určen rozhodnutím vlády. Osobně jsem se snažil a stále snažím o jeho navýšení. Svou snahu podporuji důkladnou analýzou rozestavěnosti, negativních dopadů sníženého rozpočtu a upozorněním na multiplikační efekty investic do dopravní infrastruktury. Pokud bych dostal šanci na delší působení, budu nadále pokračovat v úsporných opatřeních a legislativních iniciativách na urychlení a zlevnění výstavby.
Gustáv Slamečka
Karlos
Dobrý den pane ministře, co říkají na Slovensku na to, že jste naším ministrem vlády bez českého občanství? Pochybuju o tom, že zrovna Slováci by si do vlády dosadili Čecha. Vám nebyly dost dobré ani naše české názvy v Tatrách, ale tatranky s příspěvkem na tamní lesy, to jsme dotovat mohli. Co tomu říkáte? PS: není to nic osobního, věřím, že jste inteligentní a schopný člověk. Děkuji
Jako inteligentní a schopný člověk se k tomu nebudu vyjadřovat.
Gustáv Slamečka
Dalibor Fišer
Dobrý den pane ministře Chtěl jsem se zeptat, zda-li by místo zastavení staveb hlavních dálničních tahů z důvodu nedostaku financí , které nejsou moc rozestavěné , nešlo dostavět pomocí soukromých investorů ??? V podobě " akciové společnosti " Dálniční.a.s . Něco jako v západních zemí Francie, Itálie , nebo Chorvatsko. Výběr by se platil hotově pomocí budek . Tento systém považuji jako nejspravedlivější, a nejde obejít a není potřeba kontroly . V tomto obdivuji právě ono Chorvatsko, které během 9 let dokázalo v průměru stavět přes 130 km ročně a to poměrně dosti náročným terénem. Úseky D3, R35,R7,R6,R4, a dostavba Pohořelice- Mikulov, rozestavěné úseky na těchto stavbách by se dali jako vklad- podíl státu. Takže otázka zní proč tohle nejde zavést u nás ?? Osobně se domnívám , že pořád lepší mít nějakou dálnici, než-li žádnou. < tento námět jsem posílal i na ministrstvo dopravy přes e-mail> Předem děkuji za odpověď Dalibor Fišer
K možnosti financovat výstavbu dálnic formou PPP jsem se už vyjádřil. Placené úseky vyžadují politické rozhodnutí.
Gustáv Slamečka
karel2
Dobry den. Stale se hovori o predrazenosti nasich staveb. Ja se tomu nedivim. Mam nekolik znamych pracujicich v tomto oboru a verte mi,ze jsou za vodou. To neni o zavisti. To je o tom, ze tito lide/firmy si ziji velmi nad pomery. Navic cely system zakazek se retezi na mnoho dalsich dodavatelu dodavatelum a vysledna marze je az 30%. Je pekne videt u techto staveb zaparkovana nova Audi Q7 a pod., novou techniku porizenou na drahy leasing, ale na tohle tento stat proste nema, protoze lide zde vydelavaji v prumeru 20 000 CZK bruto. Je nutne lidem otevrene rici, ze na takoveto staveni nemame, souhlasite?
Nerozumím podstatě vaší otázky. Co konkrétně navrhujete?
Gustáv Slamečka
Dalibor
Dobrý den, je opravdu jediná možná strategie jak zlevnit výstavbu dálnic zhoršení jejich parametrů? Nebylo by lepší v rámci úsporných opatření raději s některými stavbami počkat, než za několik let na špatné krčit rameny s tím, že "holt tenkrát byla krize, no"? A nebyl by nejjednodušší způsob jak zlevnit dálnice přestat budovat megalomanské mimoúrovňové křižovatky? Obyčejný "čtyřlístek" vyjde levněji a není na jeho projetí třeba GPS navigace. Děkuji za odpověď.
Naše úvahy o zlevnění dálnic rozhodně nejsou na úkor bezpečnosti a funkčnosti dálnic. Budeme stavět tak, aby to odpovídalo poměrům a možnostem v ČR.
Gustáv Slamečka
Milan
Dobrý den. Chtěl bych se zeptat na dálnici Brno - Svitavy? Děkuji
Je to rychlostní silnice v přípravě. O jejím dalším pokračování budou rozhodovat hlavně peníze.
Gustáv Slamečka
Greyfin
Dobrý den, mám dotaz ohledně dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Všude v médiích se uvádí, že patří do seznamu staveb ohrožených nedostatkem peněz. Včerejší vydání MF Dnes ale tvrdí, že stavba bude pokračovat podle původního plánu. Prosím tedy o upřesnění osudu této části D3 a zdali příprava stavby z Veselí nad Lužnicí - hranice s Rakouskem, která je zařazená do PPP, se také pozastaví.Děkuji
Tábor - Veselí je stavěn z evropských prostředků, kde nejsou problémy. Pokračování po rakouské hranice se má realizovat formou PPP, podmínkou bude schválení změny legislativy při vyvlastňování pozemků. Bez této změny musíme projekt zastavit.
Gustáv Slamečka
Peter
Kedy budú v Českej republike lepšie cesty??? Tie diaľnice, to skutočne hrôza. Chystáte aj prepojenie Moravy so Slovenskom? P.S. Ďakujem, že nás Slovákov reprezentujete v Čechách. Z tých českých kecov si nič nerobte, sú to obyčajné nacionalistické české svine. Poznám to dobre, bol som v Prahe od fevbruára do mája. Pozdravujem Vás z Bratislavy, nech sa Vám darí. Peter
Silniční síť v ČR se snažím udržovat v maximálně dobrém stavu vzhledem k disponibilním prostředkům. Další propojení Moravy se Slovenskem chystáme na severu v oblasti Jablunkova.
Gustáv Slamečka
jur
Dobrý den pane ministře, co jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu? Děkuji za odpověd.
Finance...
Gustáv Slamečka
petr libeňský
Dobrý den, ještě během Vašeho působení na SFDI jste hodně udělal pro rozvoj cyklodopravy. Chci se zeptat, jestli se ve funkci ministra zasadíte jak o zvýšení investic do cyklotras, tak zejména o úpravy zákonů, vyhlášek a norem, které rozvoj cyklodopravy brzdí. Pověříte některého z Vašich náměstků pravomocemi v oblasti cyklistické a pěší dopravy? Díky za odpověď.
Příznivcem cyklistiky nadále zůstávám. V rámci možností ji budu podporovat.
Gustáv Slamečka
občan
Pane minsitře, bude dokončena v termínu stavba dálnice D8 pod Středohořím (2 tunely) a jaká bude cena? Původně byl rozpočet 8 miliard, pak 10, pak 12 a poslední info je 14 miliardách Kč? Děkuji za odpověď
Termíny by dodrženy být měly. Na cenu z hlavy nedokážu reagovat.
Gustáv Slamečka
Nymburák
Dobrý den, jak se stavíte ke splavnění Labe a k plavebnímu kanálu Labe-Odra-Dunaj?
Velice kladně, ale bohužel existují i jiné názory...
Gustáv Slamečka
Mike
Dotkne se významnou měrou nedostatek financí i budování prvků telematiky na dálnicích a rychlostních silnicích?
Již uzavřené smlouvy musí být plněny. Budoucí projekty budou vázány na disponibilní objem peněz.
Gustáv Slamečka
Zvědavý
Proč máte sedm náměstků, když vašemu předchůdci stačilo šest?
Říkejme tomu Velká sedma :-)
Gustáv Slamečka
Aleš
Jak vidíte další plánování vysokorychlostních tratí? Pokud se nepletu, od té doby, co z ministerstva odešel náměstek Šlégr se touto problematikou nikdo nezabývá.
To se mýlíte. Má ji v gesci náměstek Král. Obecně platí, že budování VRT musí být podloženo smysluplným ekonomickým modelem a plány musí být v souladu s finančními možnostmi ČR.
Gustáv Slamečka
občan Pardubického kraje
Vážený pane ministře, prosím Vás, nedopuste zastavení přípravy R35 v Pardubickém kraji. Je to jediná alternativa k přetížené dálnici D1. Je to klíčová komunikace nejen pro náš kraj, ale pro celou českou ekonomiku. Je ohrožena příprava?
Nemohu než souhlasit s vašimi argumenty, ale nemám tiskárnu na peníze :-) Věřte mi, že budu maximálně prosazovat zájmy dopravy.
Gustáv Slamečka
Zdeněk
Hezký den, chtěl bych se zeptat, jaká je (bude) situace kolem dálnice D1? Konkrétně mám na mysli úseky Říkovice - Přerov a Přerov - Lipník. Děkuji za odpověď.
D1 Kroměříž - Říkovice je z peněz EU bez problémů. Říkovice - Lipník jsou státní peníze, tedy s otazníkem.
Gustáv Slamečka
Zdeněk Krajcar
Dobrý den, chci se zeptat na dodržení termínů u stavby rychlostní silnice na Zlín kolem strategické průmyslové zony v Holešově. Investoři podmiňují svůj zájem touto silnicí.... bude na tuto skutečnost přednostně pamatováno či dojde k zastavení, pozdržení stavby? Děkuji za odpověď. Z. Krajcar
U této stavby bude rozhodující rozpočet schválený Poslaneckou sněmovnou na příští rok...
Gustáv Slamečka