Poslanci se zabývali podezřeními z ovlivňování tendru na výběr dálničního mýta. V případu figuruje i předseda poslanců vládního hnutí ANO Jaroslav Faltýnek, který ve sněmovně popsal svou roli v případu. Na jednání měli poslanci dvě hodiny.

Jaroslav Faltýnek zopakoval, že do jednání o dálničním mýtném vstoupil v létě 2015 kvůli hrozbě někdejšího premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), že odvolá ministra dopravy za ANO Dana Ťoka. Kauza mýto nebo kauza Faltýnek, jak místopředseda vládního hnutí řekl ve čtvrtek před poslanci, je politický boj.

"Nikdy jsem neřekl, že jsem měl mandát od koaliční rady nebo dopravní koaliční rady. Já jsem si ho sám vzal," uvedl Faltýnek, v jehož obydlích před týdnem zasahovali policisté. Byli i v sídlech Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a společnosti Kapsch, která dosud mýtný systém pro stát provozuje.

Příliš cenný na to, aby byl odstaven. Faltýnek je pro Babiše nepostradatelný praktik a strážce pořádku v ANO

Zhruba před čtyřmi lety podle něho hrozilo i to, že stát teoreticky přestane vybírat mýto a přijde zhruba o deset miliard korun ročně. "Faltýnek s týmem pana ministra dopravy v roce 2016 spoluvyjednal slevu jenom 28 procent s tehdejším provozovatelem, jenom 1,5 miliardy za tři roky," uvedl místopředseda ANO.

Pochvalně se pak vyjádřil o Ťokovi, který, jak podotkl, vybral vítěze tendru na nového provozovatele mýtného systému, a stát tím ušetří proti dosavadnímu období 15 miliard korun v příštích deseti letech.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) odmítl, že by policejní zásahy z minulého týdne ohledně dálničního mýta souvisely s činností ministerstva dopravy. 

Server Novinky.cz napsal, že policie podezírá předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Rafaje a ředitele české pobočky firmy Kapsch Karla Feixe z korupce. Faltýnek s oběma muži jednal.

Pokud by se prokázalo, že první místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek udělal něco proti principům hnutí ANO, tak okamžitě skončí. V rozhovoru pro server iDnes.cz to ve středu řekl premiér a předseda ANO Andrej Babiš. 

Podle Babiše se média snaží podsouvat případ jako kauzu Faltýnek. Případ se ale podle něj týká podezření z korupce u dvou zaměstnanců antimonopolního úřadu a společnosti Kapsch. "Faltýnek tam není!" zdůraznil Babiš. 

O schůzce Faltýnka s předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petrem Rafajem a ředitelem české pobočky Kapsch Karlem Feixem Babiš nevěděl. "Asi není dobře, že se s ním (Rafajem) setkal v nějakém hotelu," poznamenal Babiš. Faltýnek měl v rámci minulé vládní koalice na starosti dopravu a v rámci tlaku premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) na ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) "nějakým způsobem pomáhal", řekl Babiš.

Premiér o výběru mýtného hovořil jako o kontraktu, který ANO zdědilo. "Smlouva s Kapschem byla od začátku divná. Byla to aféra. Že to od roku 2006 smrdělo korupcí, to všichni vědí. Ať to policie vyšetří," zdůraznil.

Opoziční poslanci budou chtít v debatě o tom, jakou roli Faltýnek v tendru na mýtný systém hrál, pokračovat. Představitelé ODS, pirátů, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN se shodli, že se ve čtvrtek nedočkali požadovaných odpovědí. Podle šéfa poslaneckého klubu ČSSD Jana Chvojky by debata ve sněmovně mohla pokračovat za dva týdny. Chvojka také předpokládá, že se věcí bude zabývat pondělní koaliční rada ANO a ČSSD.

On-line reportáž

On-line reportáž byla ukončena
10:54
On-line reportáž začíná

Poslanci by se měli k jednání sejít po přestávce v 11 hodin. Dění ve sněmovně sledujeme v on-line reportáži.

11:01
Interpelace se nekonaly, Babiš chyběl

Jednání o Faltýnkovi měly předcházet písemné interpelace na předsedu vlády. Ty ale netrvaly ani pět minut. Interpelace směřovaly na omluveného premiéra Andreje Babiše (ANO) a bez jeho přítomnosti je nebylo možné projednat, protože poslanci jejich projednávání už dříve přerušili do jeho přítomnosti. 

11:10
Jednat se má dvě hodiny

Na debatu o mýtném budou mít poslanci dvě hodiny. Policie kvůli ovlivňování zakázek zasahovala před týdnem na několika místech, mimo jiné na antimonopolním úřadu, v sídle firmy Kapsch a u Faltýnka v bytě. Nikoho neobvinila.

11:13
První začal hovořit ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy připomíná kontrakt z roku 2006, kdy s firmou Kapsch ministerstvo uzavřelo smlouvu. Připomíná, že Kapsch vyhrál tender, přestože byl třětí na pásce. 

Dan Ťok připomíná historii firmy Kapsch provozující mýtné brány v České republice.

11:28
Sobotka prý vyhrožoval Ťokovi

Podle ministra dopravy byl podepsán s firmou Kapsch dodatek, díky němuž společnost nemusela státu dodat infrastrukturu. Stát prý přišel o majetek ve výši stovek milionů. Ťok řekl, že se kvůli tomu zkomplikovala možnost nahrazení Kapsche jinou firmou, nebylo totiž možné standardně vypsat neutrální soutěž na provozování mýtného systému.

"Přestože jsme v roce 2015 vedli s Kapschem dohody k předání systému, tak k dohodě nedošlo," vysvětlil Ťok. Tehdejší premiér Bohuslav Sobotka mu pak údajně vyhrožoval, že pokud problém s tendrem na mýtné nevyřeší, bude z vlády odvolán.

11:35
Policie se prý nezabývá dodatkem smlouvy

Ministerstvo dopravy nemá podle Dana Ťoka informaci o tom, že by se policie zabývala dodatkem smlouvy o prodloužení vybírání mýtného.

11:36
Bartošek: Ministerstvo dopravy je nejslabším článkem vlády a výběr mýta je kostlivcem ve skříni

Jan Bartošek z KDU-ČSL hovoří o tom, proč zařadili tento bod k projednání na schůzi sněmovny. Mýtný systém podle něj provází řada nejasností.

ANO podle Bartoška nezvládá na ministerstvu dopravy výběr tendrů. "Ukazuje se, že výběrová řízení vzbuzují velkou pozornost," řekl.

"Nepamatujeme, že by padlo nějaké pověření pro pana Faltýnka, aby vyjednával něco k mýtnému systému," prohlásil. Pověření, o kterém hovoří Faltýnek prý mohlo vzniknout jedině v rámci hnutí ANO. "Jako člen vlády si na nic takového nevzpomínám," dodal.

Ministerstvo dopravy je podle Bartoška nejslabším článkem vlády a výběr mýta je kostlivcem ve skříni.

11:42
Je to o velkých penězích, řekl Faltýnek

Bartošek řekl, že Jaroslav Faltýnek hovoří o tom, že dostal "pověření" k mýtnému systému. Místopředseda hnutí ANO odmítá, že by hovořil o pověření.

"Celá kauza je o velkých penězích našich občanů," začal Faltýnek. "Naše vláda a pan ministr Ťok občanům ušetřil patnáct miliard korun," řekl. 

 Médiím předtím, než začne hovořit o své role v této kauze, připomíná, jak o něm hovořila, když se jednalo o kauze kolem Čapího hnízda. 

 

11:49
Jak se Faltýnek motal do mýta?

Jaroslav Faltýnek začal hovořit o své roli v kauze kolem výběru mýta. 

"Za resort dopravy má zodpovědnost hnutí ANO," řekl. Výběr mýta byla  podle něj vždy politická záležitost. "Zde hrozila situace, že nebudeme po roce 2016 vybírat mýto a stát přijde o 10 miliard ročně a z ČR se stane bezpoplatková zóna," pokračuje. Hrozila podle něj i ostuda hnutí ANO, že to nezvládne,

"Sám jsem do toho vstoupil, sám jsem si vzal tento mandát, protože jsem cítil, že je potřeba tuto situaci politicky zaštítit a řešit," řekl Faltýnek. "Jsem zvyklý řešit problémy okamžitě," dodal.

11:53
Faltýnek: Dal jsem se do řešení zrůdných dodatků

Faltýnek také začal hovořit o historii vybírání mýtného systému a smlouvách s Kapschem. "Problém je v tom, že vláda a ministerstvo dopravy vysoutěžily v roce 2006 vítěze a uzavřely s ním smlouvu, která neměla koncovku. Neřešily předání mýtného systému po roce 2016," řekl.

"Poté došlo k uzavření zrůdných dodatků," dodal. Tyto věci bylo podle Faltýnka nutné rychle vyřešit. "Proto jsem do řešení mýta vstoupil." Podle něj bylo třeba tyto dodatky zrušit.

"A jak to teda dopadlo? Vyjednala se sleva na 30 procent na 3 roky, stále hovořím o roce 2015, 2016," dodal. Podle Faltýnka se pak zrušily nesmyslné dodatky a objevila se možnost na vypsání nového tendru.

11:58
Faltýnek hovoří o politickém boji

"Máme tady cenu o téměř polovinu nižší než v roce 2006. To nikoho nezajímá?" ptá se Faltýnek. "Policie dělá svoji práci a já jí poskytl maximální součinnost," řekl k vyšetřování.

"Jsem také poslanec a podle zákona je poslanec oprávněn požadovat informace potřebné pro výkon jeho funkce," dodal. S antimonopolním úřadem prý jednal pro to, abych měl potřebné informace.

"Já, Jaroslav Faltýnek, jsem nikdy neřekl, že jsem měl mandát od koaliční rady. Já jsem si ho sám vzal," prohlásil Faltýnek.

"Respektuji politický boj, ale prosím vás, abychom používali věcné argumenty, a ne spekulace a předsudky," dodal.

Svůj proslov ukončil citátem Einsteina o bourání předsudků.

12:05
V Česku podle Faltýnka nejsou média, která informují o pozitivních zprávách

Markéta Pekarová Adamová se ptá, proč o tom, kolik bylo ušetřeno na mýtu, hovoří až nyní.

Faltýnek odpovídá, že v Česku nezná žádné médium, které by mělo zájem zveřejňovat pozitivní informace.

12:08
"Mandát jsem si vzal sám"

 

12:19
Podle Bartoše Faltýnek říká jiný příběh než předtím

"Minulý týden jste říkal, že jste měl mandát o tom vyjednávat. Pak se od toho pan Ťok distancoval. Dnes tady slyšíme, že jste si mandát vzal...," vysvětloval ve sněmovně předseda pirátů Ivan Bartoš.

"Buď mandát mám, existuje k tomu nějaký důkaz, a když není, tak se mandát vyzvedává jak z nějaké pokladničky. Ten příběh se nápadně mění," dodal.

12:21
Reakce ODS
12:25
Zbyněk Stanjura z ODS hovoří o Jaroslavu Faltýnkovi

"Člověk s mandátem, který si sám vzal, mluví s jedním z uchazečů v době, kdy je to absolutně ze zákona vyloučeno," říká Zbyněk Stanjura z ODS. "Skromný předseda, který o tom nikoho neinformoval. Nikdo o tom nenapíše, ani noviny ze svěřenského fondu," reagoval na Faltýnkovo vyjádření Stanjura.

12:29
Podle předsedy TOP 09 Faltýnek vypráví ve sněmovně pohádky
12:36
Stanjura označil jednání Faltýnka za nezákonné

Na úvod se poslanec Zbyněk Stanjura z ODS částečně zastal ministerstva dopravy. "V otevřeném tendru se postupovalo podle mých informací striktně podle zákonů," řekl.

Ostře ale kritizoval Jaroslava Faltýnka. "Naši pozornost bych upřel k listopadu roku 2017. V této fázi veřejné zakázky je osobní styk s kterýmkoliv uchazečem zákonně vyloučen. Jediným místem, kde to lze, je profil zadavatele. To tady potvrdil i ministr Ťok a ministerstvo takto striktně postupovalo. Je to proto, aby byly zachovány férové podmínky pro všechny uživatele," řekl Stanjura.

Faltýnek podle něj ale jednáním s Kapschem a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže porušil zákon.

12:42
Michálek označil prozatimní jednání za velkou mlhu

Jakub Michálek z pirátské strany řekl, že v jednání zatím nebyly zodpovězeny žádné důležité otázky. Připravil si proto na Jaroslava Faltýnka seznam několika otázek, na které by podle něj všichni měli znát odpověď.

12:54
Faltýnek už zřejmě nestačí na dotazy ostatních poslanců odpovědět

Do rozpravy se přihlásilo ještě několik poslanců s dotazy. Jednání končí v 13:00, Jaroslav Faltýnek ani Dan Ťok tak zřejmě nestačí na dotazy odpovědět. Michálek z pirátů viní ze zdržování rozpravy poslance ANO.

13:00
Ťok vystoupí na poslední minutu

Několik vyjádření, která ve sněmovně zazněla, označil za lež.

"Prodloužení smlouvy policie už několikrát šetřila a nedošla k pochybení," uzavřel rozpravu ministr dopravy.

13:08
Jednání skončilo bez výsledku

Jednání poslanců bylo ve 13:00 ukončeno. Následuje polední přestávka a po ní přijdou na řadu další body. Na odpovědi Jaroslava Faltýnka na otázky poslanců nebo na přijetí nějakého usnesení k celé kauze už tak nezbyl čas.

14:07
On-line reportáž končí

Na pořadu jednání sněmovny dále budou interpelace poslanců. Naše on-line reportáž nyní tedy končí, přejeme vám hezký zbytek dne.