Bývalého šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jiřího Švorce jmenovala vláda na post zmocněnce pro dálnici D1 a rychlostní silnici R35 v září 2011.
Nejvytíženější českou dálnici čeká na podzim největší oprava v historii, která potrvá nejméně jeden a půl roku. Doprava se omezí nejvíce na začátku rekonstrukce, na jeden nebo dva pruhy, dají se proto očekávat dopravní zácpy. Během rekonstrukce se omezení dotknou přibližně 20 % dálnice D1.
Jindy než za provozu je oprava dálnice D1 podle zmocněnce Švorce nemožná. "Vzhledem k neexistenci variantních dopravních tras přes ČR je jiný postup prakticky vyloučen," uvedl v rozhovoru se čtenáři IHNED.cz.
Dálnice dostane nový povrch a rozšíří se o tři čtvrtě metru. To umožní v dalších fázích rekonstrukce vést dopravu ve čtyřech pruzích na jedné straně dálnice.
"Jedná se rovněž o kompletní výměnu vozovkového souvrství, přestavbu mostních objektů v parametrech umožňujících budoucí rozšíření na třípruhové uspořádání v každém směru, uložení nových optických kabelů pro možné připojení telematických zařízení a jejich doplnění, modernizaci dalších inženýrských objektů, doplnění řady protihlukových opatření, doplnění objektů v rámci migračních koridorů živočichů a další práce," upřesnil rozsah rekonstrukce Švorc v online rozhovoru se čtenáři IHNED.cz.
Opravy D1
Oprava se bude týkat 40 kilometrů, kde bude rychlost omezena na 80 km/h. Podle vyjádření ministra dopravy Dobeše z minulého týdne by se D1 měla do roku 2050 rozšířit na čtyři pruhy. Podle Švorce by zrekonstruované úseky měly mít při řádné údržbě minimální životnost 30 let.
Čtenáře zajímala i možnost odklonění části kamionové dopravy z D1 na železnici. "V současné době je intenzita dopravy na modernizovaných úsecích až 40 000 vozidel za 24 hodin, z toho cca 10 000 je těžkých nákladních automobilů. V rámci přípravy projektu Modernizace D1 jsme prověřovali i možnosti přepravy kamionů po železnici. Bohužel železnice nedisponuje potřebnou technikou," tvrdí Švorc.
Nedostatky spočívají hlavně v chybějících nízkopodlažních vagonech, umožňující přepravu běžných kamionů. Nejsou ani vybudovány potřebné terminály pro jejich nakládání.
Naposledy ŘSD do nejdůležitější silniční tepny v Česku významně investovalo v letech 1996 až 1999 do rozšíření úseku Praha - Mirošovice.
Jak bude oprava vypadat? Budeme v roce 2050 jezdit mezi Prahou a Brnem ve třech pruzích? Zmocněnec pro D1 Jiří Švorc odpovídal na otázky čtenářů IHNED.cz.