Jeho nominace byla pro mnohé překvapení. Nakonec se ředitel přepravní společnosti Omega servis Antonín Prachař (ANO) stal ministrem dopravy.

Za svoji prioritu označil rozšíření dopravní infrastruktury a její napojení na evropské sítě. Ředitelství silnic a dálnic přitom už na konci minulého roku uvedlo, že letos neplánuje postavit ani jeden kilometr nových dálnic a železnic.  

Zvláště se chce zaměřit i na stav nejstarší české dálnice D1 nebo na co nejrychlejší výběrové řízení na provozovatele registru vozidel. 

Ministerstvo dopravy také plánuje rozšířit mýtný systém pro nákladní vozidla a autobusy. Rozšíření poplatků na celou síť silnic prvních tříd schválila už na začátku prosince vláda.

Antonín Prachař (ANO)

Jednapadesátiletý Prachař vystudoval vystudoval Vysokou školu dopravy a spojov v Žilině a následně pracoval jako vedoucí údržby v Přerovských chemických závodech.

V roce 1991 založil přepravní společnost Omega servis. Později prodal 80procentní podíl francouzské firmě. Svých dvaceti procent se chce vzdát během roku 2014.

Mezi roky 1995 – 1998 působil jako viceprezident Sdružení Česmad Bohemia. V předsednictvu Česmad Bohemia byl až do roku 2004. Dva roky byl zastával psotu předsedy podvýboru pro dopravu v Poslanecké sněmovně.

Je ženatý a má dva syny.  

 
Česká republika se dlouhodobě potýká i s předraženými cenami dálnic. Nejvyšší kontrolní úřad vyčíslil v srpnu 2013 průměrnou cenu jednoho kilometru na 416 milionů korun. Náklady by přitom podle něj mohly být až o pětinu menší.

Prachař stejně jako jeho kolegové hned po nástupu do funkce ohlásil personální změny nejen na ministerstvu, ale i v dalších státních firmách. Výměnu šéfa Ředitelství silnic a dálnic Pavla Kočici ohlásil ještě před svým uvedením do úřadu. Následně to pak ale zase odvolal.

Nejistou pozici má i Dalibor Zelený v čele Českých drah. Jeho smlouvu dozorčí rada prodloužila jen do konce února, kdy ho pravděpodobně vystřídá dosavadní výkonný ředitel ČD pro provoz Daniel Kurucz. Ještě nedávno přitom Kurucz figuroval jako vysoký manažer Agrofertu.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Vladimír Fišer
Dobrý den, pane ministře! Budete podporovat české dopravce při jejich vstupu do systémů kombinované dopravy silnice - železnice? Pokud ano,které kroky v tomto směru hodláte učinit?
Rozhodnutí o využívání jednotlivých systému nezáleží na rozhodnutí ministerstva dopravy (MD), ale každého jednotlivého subjektu. Sami dopravci musí zvážit, co je z hlediska jejich ekonomiky výhodné. Systém kombinované dopravy nese zvýšené nároky na dispečerskou práci a zároveň vyžaduje spolupráci s dopravci v ostatních zemích. MD nemůže do těchto diskusí žádným způsobem zasahovat.
Antonín Prachař
Petr
Dobrý den, o dálnicích bylo napsáno dost, a o jejich významu není pochyb. Jak ale vidíte nejbližší budoucnost dostavby železničních koridorů a VRT? Jaké jsou naděje na blízkou modernizaci tratě Brno-Přerov (část uvažované VRT Praha-Brno-Ostrava), kterou částečně sdílí rychlíky z Ostravy a Olomouce?
Nechám si předložit analýzu připravenosti projektů ze strany SŽDC s vyhodnocením možnosti financovat je z evropských fondů. Na základě této analýzy pak rozhodneme o prioritách.
Antonín Prachař
Honza
Začne se konečně pořádně liberalizovat železniční doprava? Nebo budeme donekonečna trpět v nekvalitní dopravě od ČD?
Musíme vycházet z právního stavu a respektovat smlouvu s jednotlivými kraji, která je platná do roku 2018. V případě, že se uvolní jakékoliv tratě, jsme připraveni na tyto úseky vypsat řádné výběrové řízení.
Antonín Prachař
David
Dobry den pane ministre, Jak vidite vystavbu, respektive pokracovanim stavby prazskeho okruhu, konkretne severozapadni casti? A pripadne jakou trasu povazujete za lepsi(severni, rezska/jizni, suchdolska, pripadne uplne jina?). A jeste jedna otakza mimo dalnice, jak to vidite s kanalem DOL?
Dostavba Pražského okruhu je důležitá dopravní stavba. Máme v plánu propojit jednotlivé rozestavěné úseky dálnic do jednoho kompaktního celku, jehož součástí je i Pražský okruh. Největším úskalím je zafixování trasy v územním plánu. DOL svým významem přesahuje rámec České republiky a je nutné vyžádat stanovisko dotčených okolních zemí. Pomoc v tomto směru přislíbil i pan prezident při našem rozhovoru.
Antonín Prachař
Stanislav Štábl
Dobrý den pane ministře, ze všech stran slýcháme slova o drahých stavbách a nízké kvalitě prací. Málo se již ale píše o projektové přípravě, kontrole prací a koncepčních studiích. Nejen zhotovitel nese odpovědnost za realizaci díla. Toje ale navrženo zadávacími podmínkami investora a projektantem. Není třeba také možnost zefektivnění výstavby dopravní infrastuktury v tom, aby se zlepšila projektová příprava a k významným projektům byla povinná oponentní studie? Není na čase, aby odpovědnost za vady projektů byla také po projektantech vyžadována a nezametalo se pod stůl pojištění a jiné pseudoodpovědnosti a tím tak jen navyšovat cenu staveb? Děkuji za Vaši odpověď a přeji pevné nervy pro plnění Vašich ministerských povinností.
Jirka
v roce 2002 byla 4-pruhová silnice I /4 přerušena v úseku Praha-Baně přechodem pro chodce /původně tam nikdy přechod nebyl/. To samé se opakuje i na I/7 v oblasti Praha-Nebušice. Tam je dokonce přechod pro chodce a radar. Toto narušilo už tak mizernou propojenost 4-pruhových silnic. ukázalo se, že Magistrát nemá dostatečné kompetence a jeho projevy v organisaci dopravy v Praze a okolí jsou diletantské. Neplánujete odebrat tyto velké silnice ze správy Magistrátu?
Úrovňové přechody na 4pruhových komunikacích nejsou obecně vhodným řešením, mají vliv na plynulost a bezpečnost dopravy a je tam zvýšené riziko nehod při dobrzďování a srážek s chodci. Kompetence v tomto případě náleží obcím a městům a záleží na jejich ochotě investovat do mimoúrovňových přechodů. Nelze všechny problémy řešit centralizací.
Antonín Prachař
Kukněba
Kdy MD sjednotí dálnice typu D a R? Tuto náročnou práci finišuje již 5 let, takže má slušně našlápnuto. Dokážete odhadnout časový horizont (léta, desetiletí..)? Díky.
V tomto ohledu připravilo MD zákon, který nebyl sněmovnou projednán. Zvážíme jeho dopracování a opětovné předložení.
Antonín Prachař
Mikulas Drtil
Dobry den, proc jste si vybral za namestka pana Sefaru? Nevadi vam, ze se podilel na stavbe predrazeneho mostu v Koline, kvuli nemuz jsme prisli o dotace z EU? Dekuji.
Zuzana Kašparová
Dobrý den, fandila jsem Vám, ale myslíte vážně svoje prohlášení, že firmy, které se soudně brání, budou vyřazeny z příštích soutěží???? Je to diskriminace. Vy sám , jako dodavatel jste jenom poslouchal odběratele.???? ŘSD udělalo spoustu chyb a Vy chcete trestat dodavatele????
Neměl jsem na mysli diskriminaci dodavatelů. Pokud však dodavatel neplní ukazatele kvality a jsou s ním dlouhodobě špatné zkušenosti, pak by měl mít také stát možnost k těmto negativním zkušenostem přihlížet. Tento princip je obsažen i v nově schválené směrnici EU.
Antonín Prachař
Ladislav Becka
Dobrý den. Rád bych se zeptal na dálnici či rychlostní úsek R49 přes Zlín, Vizovice na Slovensko?
Na výstavbu silnice R49 probíhají výběrová řízení.
Antonín Prachař
David
Pane ministre, jeste jedna otazka: Jak vidite stavbu VRT Praha-Brno? Myslite, ze drivejsi odhad na rok 2030 je realny?
Jana
Dobrý den. Bydlím v Hradci Králové a stále čekám, kdy bude konečně dokončená dálnice D11. Všechna auta musí sjíždět před Hradcem a pak se motat krajem města. Kdy bude tento úsek skutečně hotov? Děkuji.
Marek Neumann
Vazeny pane ministre, Mate uz informace ohledne dostavby rychlostni silnice R6 mezi Prahou a Karlovymi Vary? Projekty jsou vesmes uz roky hotove, vystavba ale vazne. Dekuji.
mira
Dobrý den, můžete odhadnout, které úseky dálnic by se mohli zprovoznit během vašeho volebního období? a také mne zajímá, zda Vám ČSSD cpe taky za náměstky nějaký spolupachatele Davida Ratha nebo někoho výživnějšího? Hodně štěstí...
Znovu zopakuji, že naší prioritou je napojení dálnic na evropskou tranzitní síť. V tomto období plánujeme dokončení D8, D3, musíme však vycházet ve svých plánech z územních rozhodnutí, které neovlivňuje MD, ale příslušné kraje v souladu se svým územním plánem. Jak rychle bude územní řízení dokončeno, tak rychle budeme moci zahájit stavbu. Alternativou k D1 je R35, kde byl již zahájen proces výkupu pozemků.
Antonín Prachař
Tomas
Dobrý den pane ministře, chtěl jsem se zeptat jakým způsobem jsou v současnosti (bez řádné smlouvy)karty pro řidiče a služby spojené s agendou Digitálních tachografů? Dále bych se rád zeptal zda ministerstvo dopravy již dostalo sankce z EU, že neprovozuje Evropský registr dopravců a nepředává data do systému Eucaris? Kolik tato sankce zase bude daňové poplatníky stát peněz?
Oblast registrů je řešena na základě smluv s platností do 31. 3. Můj předchůdce pan Žák v tomto ohledu nekonal a v současné době je vypsáno výběrové řízení na nového provozovatele. Podobně můj předchůdce neřešil agendu digitálního tachografu. Prodloužením lhůty se nám zmenšil manévrovací prostor. V současné době připravujeme návrh pro Vládu ČR, která by měla rozhodnout o dalším postupu. Lhůta pro podání nabídek byla prodloužena o 60 dnů a zadávací dokumentace byla postupně doplněna tak, aby zahrnovala celou škálu registrů včetně digitálních tachografů.
Antonín Prachař
Marcel Mihalik
Vážený pane ministře, seznámil už jste se s agendou dálnic a rychlostních silnic v ČR? Jakou prioritu pro Vás má ta která silnice/dálnice? Podle jakých kritérií budete uvolňovat finance na dostavbu důležitých silnic? A které jsou podle Vás ty důležité? Jak se stavíte k silnice R7 (I/7 směr Praha - Louny - Chomutov - Chemnitz)? Podle policejních statistik je trasa Louny - Praha jedním z nejtragičtějších úseků (vysoká nehodovost, smrtelné nehody). Vznikla iniciativa starosty Loun ing. Šabaty, aby tato trasa byla budována jako dálnice. Exministr Stanjura s tím však nepočítal. Co Vy? Díky.mim
Martin
Dobrý den, pane ministře, jaký je Váš názor na šéfa ČD Dalibora Zeleného? Zůstane ve funkci?
Představenstvo ČD jmenuje dozorčí rada ČD na návrh řídícího výboru. Jeho členy schvaluje vláda, v současné době se připravuje návrh obsazení řídícího výboru a pokud bude vládou schválen, začne vykonávat svoje pravomoci včetně jmenování generálního ředitele ČD.
Antonín Prachař
Jitka
Zdravím Vás, pane ministře, chci se zeptat, co uděláte pro dostavbu Pražského okruhu? Tedy části mezi dálnicemi D1 a D11?
Dokončení Pražského okruhu je primárně záležitostí územního plánu hlavního města Prahy a Středočeského kraje. Po vyřešení problematiky územního plánu jsme připraveni zahájit práce na výstavbě v co nejkratším čase.
Antonín Prachař
tom
Dobrý den pane ministře,kdy bude konečně dodělán úsek D1 Říkovice-Přerov,Přerov-Lipník ? Město je ucpané tranzitní dopravou a děti se topí ve smogu,děkuji za odpověď a hlavně řešení katastrofální situace.
V předchozím období se řada úseků silnic a dálnic stavěla bez celkové koncepce, vycházela z dílčích možností územních plánů a výkupu pozemků a nebyla nikdy spojena do ucelené sítě. Mým cílem je připravenost těchto projektů prozkoumat a přijmout řešení k nápravě tohoto stavu. Děkuji všem za váš zájem a dotazy. Omlouvám se, že jsem nestihl všechny zodpovědět. Budu se jim věnovat při jiných příležitostech. Přeji vám pěkný zbytek dne.
Antonín Prachař
Petr
Dobrý den pane ministře, 1) V koaliční smlouvě čteme: "Ve veřejné dopravě budeme podporovat rozvoj integrovaných dopravních systémů, zajistíme jejich vzájemnou propojenost a koordinaci na území státu." Jaké konkrétní kroky ke splnění tohoto cíle připravujete? 2) O několik řádek níže se píše: "Pro zajištění rovných podmínek mezi dopravci na liberalizovaném železničním trhu zřídíme regulační úřad železniční dopravy." Jaké pravomoci a povinnosti by měl tento úřad podle Vašeho názoru mít? 3) Jak bude pokračovat otevírání železničního trhu v oblasti výběrových řízení na provozovatele linek dálkové železniční dopravy, která je ve výlučné pravomoci Ministerstva dopravy? Přeji pěkný den.
Josef
Dobrý den pane ministře, zajímalo by mě jaký je Váš časový harmonogram pro pokračování dostavby R55, tzn. "Jižní obchvat" Otrokovic a dále směrem na Uherské Hradiště.
Tomas
Dobrý den, kdy už konečně začne stavba dálnice R35 mezi Hradcem a Mohelnicí? Pořád se mluví o tankodromu D1 a cpou se tam peníze, ale tato trasa se vůbec neřeší, a přitom by odlehčila D1.
Jiří
Dobrý den, používám dálnici párkrát do roka. Proč musím platit za známku stejně jako ten, kdo jezdí po dálnici denně? A proč jsou 10denní známky u nás podstatně dražší než v Rakousku, když roční známku máme levnější?
emil
dodržíte slib, že firma která se soudí se státem bude omezená při výběru dalších zakázek...a co si myslíte o tom že u nás vždy vyhraje zakázku sdružení firem...raz je v čele jedná velká firma, následně druha firma...