Koronavirová krize postavila české školy před nečekaný úkol - zajistit distanční vzdělávání. Ukázalo se, že mezi školami jsou obrovské rozdíly, úroveň výuky se lišila jako den a noc. Zároveň se prokázalo, že nutnost používat digitální technologie zvětšuje už tak obrovský vzdělávací handicap dětí z chudších rodin. Jak si školy vedly? Co fungovalo a co ne? Obstálo metodicky ministerstvo školství? Jaké jsou sociální a ekonomické náklady přerušení "normální" výuky?

A hlavně - máme mít od vzdělávání na dálku očekávání i do budoucna v dobách nekrizových a investovat jako společnost více peněz a úsilí? 

O těchto a dalších otázkách diskutovali Daniel Prokop, zakladatel PAQ Research a vedoucí expertní skupiny Aspen Institute CE, Daniel Münich, ředitel think-tanku IDEA při CERGE-EI, ministr školství Robert Plaga, ředitelka ZŠ Neštěmická, Ústí nad Labem Marie Čápová a Ondřej Zapletal, ředitel nadace České spořitelny.

V rámci debaty byly prezentovány také první výsledky výzkumů PAQ Research a IDEA o digitální připravenosti škol, první reakce domácností se školáky na covid a problémy sociálně-ekonomických nerovností v českém systému v mezinárodním srovnání.

Debatu pořádaly Hospodářské noviny s Aspen Institute Central Europe, odehrává se jako součást veřejných debat kolem každoroční konference Kam kráčíš, Česko?, kterou organizuje Aspen Institute Central Europe. 

Diskuse se odehrála ve čtvrtek 28. května od 14:00 a moderoval ji komentátor HN Petr Honzejk. Dotazy na učinkující mohli pokládat i čtenáři, jednotlivé otázky jsou k vidění dole pod článkem.

 

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Tomáš Válek
Chci poděkovat panu Prokopovi za sepsání velmi kvalitní knihy Slepé skvrny. Neplánuje další díl?
Ivo Voříšek
Prosím pana ministra školství o reakci na vystoupení senátora Michaela Canova na schůzi Senátu dne 20. května 2020, a hlavně aby převážně pedagogické veřejnosti objasnil právní aspekty už provedených opatření (ať restriktivních či uvolňovacích, právní podloženost distanční výuky a mzdu za ní pedagogům, definoval odpovědnosti ministerstva .- zřizovatele - ředitele - hygienika). Děkuji za odpovědi. I. Voříšek, učitel s 30ti letou praxí na 1. stupni
Viktora
Dobrý den pane ministře, jak dožene deset tisíc dětí, které neparticipují na on line výuce školu? Jak budete řešit nemožnost doučování žáků se zvláštními potřebami? Myslím , že je opravdu obrovská a kardinální chyba, že žáci 2 stupňů a středních škol se nevrátí do škol, on line výuka nenahradí školu, každý má právo chodit do školy!!!
Marie
Je chování pana ministra školství dobrým vzorem? Proč my všichni musíme hned na vše reagovat jakmile něco nařídí apod. a pan ministr nás všechny doslova ignoruje?
x
Chtěl bych se zeptat, proč na Slovensku a ve spoustě jiných států mohlo dojít k udělení úředních maturit a tím k ochraně studentů, učitelů a jejich rodin, ale v České republice ne? Nebo alespoň zrušení ústních zkoušek? Zrušení slohových prací není příliš velká úleva, když se jedná o nejlehčí část maturitní zkoušky a mohla mnoha studentům pomoct. Pokud vy se zrušily ústní zkoušky, nemuselo by být ohrožováno zdraví jak studentů, tak učitelů a Cermat by o své peníze nepřišel.
Syrová
Dobrý den, chtěl bych se zeptat: Jak vyřešíte MZ u nástavbového studia-dálkových studentů, co si jen doplňují vzdělání (1 maturitu již mají) kvůli práci, kterou již vykonávají a zaměstnavatelé na ně tlačí, často jsou v rizikové skupině, pracují-navíc se starají o výuku svých dětí, (které nemůžou ani nastoupit do ZŠ) a mají v péči nemohoucího seniora-bylo by dobré aspoň u těchto studentů udělit úřední maturitu nebo zrušit ústní část maturit. MZ v září vyloučena zaměstnavatel chce do 30.6. MV.
Kamil Losický
Dobrý den, otázka na p.Plagu. Proč to všem tak zkomplikoval, co ho k tomu vedlo? Proč nezrušil ústní část maturit, u kterých se někteří studenti dozvídají termíny až teď, třeba syn až včera a místo toho, neumožnil uspořádat 2 kola přijímacích zkoušek na SŠ, když by bylo na školách prázdno a školy měly čas na přípravu a zároveň by nemusel být takový chaos v přijímacích řízeních na VŠ, kdy školy musí posunovat termíny, měnit podmínky přijímacích řízení apod. Všem to jen zkomplikoval.
Karolína
Dobrý den, chtěla bych se zeptat Ministra školství pana Plagu proč obchází zákony ohledně nastoupení do škol? Jestliže se řídí podle ostatních států jak uvedl tak proč jsme stále v nevýhodě? A nezruší se ústí zkouška u maturity, neudělí se maturity úředně nebo neotevřou se školy až v září jak je to v zahraničí? Chtělo by to myslet v téhle situaci hlavně na zdraví všech (vcítit se do pozice studenta)a ne na slíbené peníze. Jaký máte postoj k promluvě pana Hrabu a Canova? Předem děkuji za odpověď
David Fanta
Myslíte si, že tato krize přispěje k modernizaci školství častějším využíváním online zdrojů a vzdělávacích videí ve výuce? Například těch, která teď nabízí Česká televize na svých stránkách čt.edu?
Jitka Kunčarová
Pane ministře, můžete veřejnosti představit týmy odborníků, které pracují na revizích rámcových vzdělávacích programů. Kdo a kdy bude vytvářet výukové materiály pro distanční vzdělávání žáků ZŠ a SŠ? Existuje na MŠMT krizový tým, který pracuje na tom, aby školy i učitelé byli lépe připraveni na distanční výuku?
Pavlína
Co konkrétně MŠMT udělalo pro to, aby školy i žáci měli k online výuce podmínky? Kolika učitelům popřípadě žákům poskytlo potřebnou techniku, proplatilo internetové připojení? Jaké licence pro vzdělávací aplikace MŠMT centrálně obstaralo a školám poskytlo? Kolik učitelů předem proškolilo? A jak dlouho předem dalo školám vědět, že se chystá uzavření škol na téměř celé pololetí?
Miroslav Matej
Zajímalo mě, jaké pohnutky či analýzy byly za rozhodnutím vlády, že škola bude v tomto období dobrovolná. Pokud vím, školám nebyla poskytnuta metodika, jakým způsobem bude mít tato "dobrovolná" školní docházka vliv na úvazky učitelů. Nebo si vláda opravdu myslí, že učitelé budou učit jednu třídu během dne dvakrát, tj. jednou prezenčně a jednou distančně?
Vítězslav Kokoř
Dobrý den, neměli by všichni učitelé skládat zkoušky z IT gramotnosti? Pokud požadují více peněz, což je v pořádku, měli by mít všichni schopnost orientovat se v nových technologiích.
Anna Kabelková
Otázka pro p.Plagu: Budete participovat na přípravě metodiky pro nově vzniklé online platformy? Nebylo by příhodné, abyste s těmi největšími hráči spolupracovali, aby se vytvořili platformy, které učitelé snadno zařadí do výuky?
Jiří Šťastný
Pane Ministře, korona krize nám ukázala, v jaké stavu se naše školství nachází. Dostali jsme jedinečnou příležitost adaptovat náš vzdělávací systém 21. století. Jakou vizi má ministerstvo školství pro školní systém? Naučí se konečně žáci soft skills, dovednosti, finanční a digitální gramotnost apod. nebo škola zůstane stejná, jako v 18. století a čeká nás tzv. No Future? Děkuji, Jiří.
Ivo Voříšek
Během doby, kdy byli žáci doma, bylo nosné vzdělávání distanční. Která forma výuky je teď nosná?
Jana Vr8nov8
Dobrý den, opravdu je teď čas povolit vstup do škol pro studenty SŠ, když mají už ředitelé naplánovaný opravdu "hustý" červen - přijímačky, maturity písemné i ústní, uzavírání klasifikace na dálku? Jak mají učitelé zvládat tohle všechno, učit na dálku ty, kteří do školy nedorazí a ještě se starat o program těch, kteří přijdou?
David urubčík
Stát v oblasti školství dohání strategické linie rozvoje. Dokumenty jsou pouze cárem papírů, což potvrdila pandemie Covid. Jak hodláte naplňovat strategie DIGI2020 a připravovanou EDU3030, když v následujících letech budeme svědky snižujícího množství peněz do rozpočtu vlivem recese? Proč se blokuje zřizování škol na území ČR a proč trh uzavřen pro zahraniční subjekty a aktivní rodiče, kteří chtějí podobu školy srovnatelnou se zahraničím. Naše děti jsou ve škole jedni z nejméně spokojených světa