Ministr dopravy Zdeněk Žák prý přišel na to, proč se silniční stavby v Česku předražují. Příčinou prý není jen pověstná korupce nebo zlá stavební firma či dodavatel.
"Celý systém realizace infrastrukturních staveb je v České republice dlouhodobě nastaven tak, že nutí účastníky, aby stavby předražovali," řekl v on-line rozhovoru se čtenáři serveru IHNED.cz.
"Určitě pochopíte, že kdybyste byl například projektant a byl byste ohodnocen podle ceny vyprojektovaného díla, snažil byste se vyprojektovat dílo co nejdražší. A podobně je tomu u stavitelů a tak dále," doplnil Žák.
Proto nový ministr plánuje, že projektanti a všichni ostatní budou vydělávat ještě o něco víc. Ale jen tehdy, když vymyslí nejlevnější a zároveň kvalitní variantu dané stavby.
Žák nešetří kritikou ani v případě oprav D1. Plánuje proto přípravu na stavbu paralelní silnice. Navíc když ministr jede po nejstarší dálnici v Česku, prý trpí.
Zaměřit se chce Žák i na České dráhy. Chystá audit v dceřiné společnosti ČD Cargo, která na tom není ekonomicky nejlépe.
A sejít se chce i s členy dozorčí rady ČD Cargo. "Upřímně řečeno bych na jejich místě neměl klidné spaní. Málokdo si totiž uvědomuje, že u nás platí velmi přísná odpovědnost členů dozorčí rady za hospodaření v jimi kontrolované firmě. A že za dobré hospodaření ručí svým osobním majetkem," dodal nový ministr.
Jaké další plány má Zdeněk Žák? Nového ministra dopravy jste se ptali on-line. Podívejte se: