Vedení pražského magistrátu, v němž má převahu ODS, si myslí, že o zavedení mýta při vjezdu do centra hlavního města by měli rozhodnout Pražané v referendu nebo anketě. Pražská zastupitelka za Stranu zelených Eva Tylová naopak podle serveru Aktuálně tvrdí, že mýto, které má omezit dopravu v centru města, by se mělo zavést bez referenda.

"Jde o revoluční změnu. Ať občané rozhodnou sami," řekl serveru pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Naopak Tylová míní: "Asi bych alibisticky nesahala k referendu a mýto zavedla. Jde o zdraví lidí."

Šteiner řekl, že jeho plán referenda podporuje pražská ODS. Oznámil, že vedení magistrátu připraví do roku 2010 návrh na mýto za vjezd do středu města a na obyvatelích Prahy pak bude, jestli ho budou chtít zavést. Podle Šteinera je zatím předčasné hovořit o podrobnostech mýta, třeba o výši poplatku. Například ale lidé, kteří žijí v centru města, by údajně měli být zvýhodněni.

Ačkoli se o smyslu zpoplatnění vjezdu vozidel do středu města stále diskutuje, obecně podle agentury ČTK převažuje názor, že by dopravě v centru metropole ulehčilo.


O zavedení mýtného uvažuje několik evropských metropolí
Londýnský starosta Ken Livingston, který bez toho, aby se ptal veřejnosti, zavedl mýtné v roce 2003, tvrdí, že provoz v placené zóně klesl o pětinu až třetinu. Protože ale neexistují údaje o tom, kolik aut tam jezdilo před zavedením mýta, není možné tento údaj ověřit. Otázkou také je, zda se nezhoršila dopravní situace v jiných částech Londýna.

Průkopníky mýta ve městech se v 80. letech minulého století stala norská sídla Oslo, Bergen a Trondheim. O zavedení poplatků pro automobily uvažují například Vídeň, Mnichov a Amsterdam. "Zkušenosti s mýtem evropská města sledují a pomalými krůčky k němu směřují," shrnul poznatky radní Šteiner.