Co trápí českou mediální krajinu? V uplynulých dnech jste na toto téma měli příležitost diskutovat s mediálními experty i představiteli předních českých médií. Odborníci se vesměs shodovali, že čeští novináři jsou vystaveni velkému tlaku komercionalizace a požadavku na tzv. "live" zpravodajství, což přináší mnoho problémů; kritizovali povrchní zpracovávání informací, které jsou čtenářům sice předkládány na pěkném podnose s množstvím přitažlivé grafiky, ale bez důrazu na souvislosti. Například mediální expert Jan Jirák charakterizoval české novináře jako "chrliče obrázků, vět, grafů, boxů." Podle lektora z FSV UK se tak zpravodajství stále více posouvá mezi zábavu a spotřebitelský servis.
Nyní máte příležitost udělat si přehled o tom, jak situaci v českých médiích na stránkách iHNed.cz v online rozhovorech popsali:
Jan Jirák, mediální odborník a proděkan Fakulty sociálních věd Karlovy univerzity. Téměř tři roky byl předsedou Rady České televize.
Jan Pokorný, dlouholetý moderátor a ředitel stanic Českého rozhlasu Radiožurnál a Rádio Česko.
Tomáš Němeček, komentátor Hospodářských novin. Dříve působil mimo jiné jako reportér a ekonomický redaktor v týdeníku Respekt, kde byl posléze také šéfredaktorem.
Miloš Čermák, novinář a odborník na trendy v českých i světových médiích. Působil v Lidových novinách i časopisu Respekt. Pro ČT připravoval pořady Zavináč a Bez obalu. Přednáší na katedře žurnalistiky FSV UK.
Zdeněk Šámal, ředitel zpravodajství České televize, dlouholetý novinář a televizní redaktor
a svými postřehy doplnili:
Milan Kruml, mediální analytik TV Nova
Karel Hvížďala, novinář a spisovatel
Zdeněk Velíšek, dlouholetý redaktor zahraničního zpravodajství České televize