Její sousedka zase nemohla sehnat instalatéra - ti, co měli volno, se uvolili přijet, jen když jim slíbila, že jim "podrží" parkovací místo.

V sedmém pražském obvodě byly před měsícem zavedeny takzvané modré parkovací zóny určené pouze pro rezidenty. Tato městská část je zatím poslední, která opatření přijala.

Čtěte více

Praha vyhání majitele aut bez parkovací karty
Stížnost ČSSD proti parkovacím zónam dorazila k Ústavnímu soudu

Na Praze 1 a 2 systém funguje již několik měsíců a tamní podnikatelé tak měli víc času vymyslet, jak se s ním vyrovnat.

"Dodavatelé většinou na chvilku zastaví na chodníku, rychle vyskládají zboží a já zatím hlídám, jestli nejede policie," popisuje zástupce šéfkuchaře jedné z luxusních vinohradských restaurací.

Víc karet než míst

parkovani_192x128.jpgZónový systém parkování mnozí kritizují i kvůli tomu, že jim ani rezidentská karta nezaručí to, že skutečně zaparkují. Mají pravdu: ve všech městských částech, kde systém platí, množství vydaných karet převyšuje počet parkovacích míst. Na sedmičce například na přibližně osm tisíc míst připadá devět a půl tisíce karet. "Držitelé karet se vystřídají: stálí obyvatelé se vracejí až večer, podnikatelé tu stojí přes den," předpokládá Martin Vokuš, tiskový mluvčí Prahy 7.

To, že se přibližně po dvou týdnech od zavedení modrých zón ulice znovu zahustily, přičítá tomu, že si karty pořídili rezidenti, kteří je na začátku března ještě neměli. Po spuštění systému si pro ně přišlo ještě patnáct set majitelů aut.

Šedesát botiček denně

Podle Vokuše si řidiči poměrně rychle zvykli modré zóny respektovat. "Zpočátku bylo denně odtahováno asi šedesát aut, teď to je mezi třiceti a čtyřiceti," říká Vokuš. Pokud by každý z přistižených vyzvedl své auto z odstavného parkoviště hned první den, zaplatily by "oběti" odtahovky na Praze 7 za březen asi dva miliony korun.

Podobné skóre zaznamenávají i ostatní městské části, kde systém funguje. Kolem dvou milionů zaplatí hříšníci za odtahy měsíčně i na Praze 1, o něco nižší částky uvádějí Praha 2 a 3.

Na stávající parkovací zóny by měla navázat další opatření, která mají omezit hustotu dopravy v centru hlavního města; včera o nich jednal magistrát. Ten podle radního Rudolfa Blažka chystá zavedení mýtného, výstavbu podzemních garáží a parkování ve vnitroblocích. Projekt mýtného by mohl být v experimentální verzi spuštěn již příští rok.

HN_080402_04b.jpg